لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

مقامات طالبان با رسانه ها دیدار کرده اند؛ خبرنگاران: دسترسی ما به اطلاعات محدود است


تصویر آرشیف: شماری از خبرنگاران رسانه ها در کابل
تصویر آرشیف: شماری از خبرنگاران رسانه ها در کابل

وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گوید که در سه هفتۀ گذشته با هیأت فدراسیون رسانه‌ها٬ مشکلات جاری رسانه‌ها و خبرنگاران را شنیده و از نزدیک مشاهد کرده است.

مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان می‌گویند، یکجا با هیئت فدراسیون رسانه‌ای که از سوی رهبری همین وزارت تعیین شده است، از سه هفته به این سو از روند فعالیت و دفاتر برخی رسانه‌های تصویری، صوتی و چاپی در افغانستان بازدید کردند.

عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت در پیامی که به رسانه‌ها فرستاده، گفته است، این هیئت تمامی مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها را شنیده و در مورد راه‌های حل آن بحث کرده است:

"هدف ما از این هیئت این بود که ارتباط برقرار شود، چالش‌ها را بشنویم و برای راه حل چالش‌ها از مالکان رسانه‌ها شنیده شود و راه‌های حل داشته باشیم."

قانع می‌افزاید که آنها متعهد به دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان و رسانه‌ها هستند و می‌خواهند در این زمینه با خبرنگاران و رسانه‌ها همکاری کنند.

این وعده در حالی داده میشود که حکومت کنونی طالبان متهم به محدود کردن دسترسی به اطلاعات، بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران، مداخله در کار خبرنگاران و فشار بر آنان است.

در ماه های اخیر شکایاتی نیز وجود داشته است که طالبان جلوپوشش خبری گردهمایی های زنان معترض را در کابل و ولایات گرفته اند.
در ماه های اخیر شکایاتی نیز وجود داشته است که طالبان جلوپوشش خبری گردهمایی های زنان معترض را در کابل و ولایات گرفته اند.

در همین حال شماری از خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران هرچند از این اقدام وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که خبرنگاران در افغانستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند.

عمر دانش خبرنگار طلوع نیوز: ده‌ها خبرنگار در یک و نیم سال گذشته مورد لت و کوب قرار گرفته اند و سانسور زیادی وجود دارد.

عمران دانش، خبرنگار طلوع نیوز می‌گوید، دسترسی به اطلاعات کاهش یافته و پوشش رویدادهای خبری بسیار دشوار شده است.

"ده‌ها خبرنگار در یک و نیم سال گذشته مورد لت و کوب قرار گرفته اند و سانسور زیادی وجود دارد. خبرنگاران دسترسی مستقلی در نشر مطالب ندارند. رسانه‌ها نیز نمی‌توانند وضعیت کنونی افغانستان را آنطور که لازم است پوشش دهند."

شیر احمد احمدی، رئیس رادیو الینا در نورستان در گفت‌وگو با رادیو آزادی مشکلات مالی و تهدید خبرنگاران را جدی خواند:

"گاهی اوقات تهدید وجود دارد، خبرنگاران تهدید می‌شوند، کشته می‌شوند، زندانی می‌شوند و شخصیت آنها آسیب می‌بیند. این مشکلات نیز وجود دارد."

ظریف کریمی، رئیس نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) ابراز امیدواری کرد که مشکلات عمدۀ خبرنگاران و رسانه‌ها حل شود.

"چالش‌هایی که امروز در برابر کار خبرنگاری در افغانستان وجود دارد، بحث تهدیدها و خشونت و بازداشت‌ها است و از طرف دیگر بحث عدم امنیت جانی‌شان است و موضوع کاری مهم که امروز خبرنگاران مشکل دارند، عدم دسترسی به منابع و دسترسی به اطلاعات است."

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پس از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، هزاران خبرنگار زن و مرد شغل خود را از دست دادند و شمار زیاد دیگر افغانستان را ترک کردند و ده‌ها رسانه بسته شده است.

اما آمار وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان نشان می‌دهد که در حال حاضر ۳۱۷ رسانۀ داخلی و ۱۴ رسانه خارجی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG