لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۲

عضویت افغانستان در ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها٬ لغو شد


تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در کابل
تعدادی از خبرنگاران رسانه ها در کابل

ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها "Media Freedom Coalition" روزجمعه اعلام کرد که عضویت افغانستان در این ائتلاف را لغو کرده است.

در این اعلامیه نوشته شده است٬ کانادا و هالند که ریاست این ایتلاف را به عهده دارند به دلیل این که افغانستان دیگر هم‌پیمان موثر این ائتلاف نبوده و از سوی دیگر آزادی رسانه‌ها در این کشور با تعهدات جامعه جهانی همخوانی ندارد٬ این تصمیم اتخاذ گردیده است.

ائتلاف آزادی رسانه‌‌ها می‌گوید این تصمیم با مشوره کشور های عضو با توجه به شرایط این ائتلاف گرفته شده است.

اعلامیه می‌افزاید: «طالبان پس از به قدرت رسیدن، محدودیت های جدی بر آزادی رسانه‌ها اعمال کرده اند که امنیت و رفاه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را به خطر انداخته است.»

ائتلاف آزادی رسانه‌ها می‌گوید که آزار و اذیت، حمله، بازداشت خبرنگاران و اخراج زنان از رسانه‌ها باعث شده است که استقلال رسانه‌ها خدشه دار شود و جان خبرنگاران روز به روز بیشتر با خطر روبرو گردد.

دو تن از خبرنگاران روزنامه اطلاعات روز که توسط طالبان بازداشت گردیده و شکنجه شده بودند
دو تن از خبرنگاران روزنامه اطلاعات روز که توسط طالبان بازداشت گردیده و شکنجه شده بودند

افغانستان در سال ۲۰۲۰ در زمان حکومت محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین این کشور به عضویت این ائتلاف در آمد و به تعهدات بین المللی آزادی رسانه‌ها متعهد شد.

در سال نخست حکومت طالبان کم از کم ۲۴۵ مورد قتل، زخمی شدن، خشونت و تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها ثبت شده است.

با این حال، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به تصمیم ائتلاف آزادی رسانه‌ها گفت که رسانه‌ها در افغانستان آزاد هستند و هیچ محدودیتی بر آن‌ها اعمال نشده است.

«هیچ دلیلی وجود ندارد که برخی از سازمان های بین المللی که در گذشته برای هر هدفی ایجاد شده بودند، اکنون عضویت افغانستان را لغو می کنند. هیچ اتفاق بد یا اقدام بدی علیه رسانه ها صورت نگرفته است، برعکس با آنان همکاری شده و هنوز هم با آنها همکاری می شود.»

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها می‌گوید که از نزدیک وضعیت آزادی رسانه‌ها را در افغانستان زیر نظر دارد.

همچنان مرکز خبرنگاران افغانستان در خبرنامه‌یی نگرانی‌های ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها را به جا دانسته و می‌افزاید که در سال نخست حکومت طالبان کم از کم ۲۴۵ مورد قتل، زخمی شدن، خشونت و تهدید خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها ثبت شده است.

به گفته این مرکز، طالبان همچنین ۱۳۰ خبرنگار را که مورد خشونت یا تهدید قرار گرفته اند، خودسرانه بازداشت کرده اند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان می‌خواهد که قانون جهانی رسانه‌ها را بپذیرد و بر اساس این قانون با رسانه‌ها و خبرنگاران رفتار کند.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی «انجمن زنان در رادیو و تلویزیون» که روزجمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که پس از روی کار آمدن طالبان، خبرنگاران در هنگام تهیه گزارش یا خبر با محدودیت های زیادی مواجه شده اند.

این انجمن در کابل، کندهار، بامیان، بدخشان و بلخ در نظرسنجی که انجام داده است از ۳۰۸ خبرنگار زن پرسیده است که ۸۰ درصد پاسخ دهندگان گفته اند٬ خبرنگاران در هنگام گزارش دهی با محدودیت روبرو هستند، ۴۵ درصد گفته اند که دولت در کارهای آنان مداخله می کند. ۳۵ درصد افراد دیگر وضعیت را بد توصیف کرده اند و ۴۶ درصد گفته اند که مقام‌های و سخنگویان طالبان به خبرنگاران زن پاسخ نمی دهند.

انجمن زنان در رادیو و تلویزیون نیز در بررسی خود دریافته است که پس از به قدرت رسیدن طالبان، ۶۷ درصد از زنان کارمند بیکار شده اند.

XS
SM
MD
LG