لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

لانگ‌وار ژورنال: تحریک طالبان پاکستان٬ طالبان افغان و حکومت پاکستان مانند گوشت و ناخن باهم رابطه دارند


برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که بر اساس گزارش ها٬ عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.
برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که بر اساس گزارش ها٬ عمدتا در مناطق سرحدی میان افغانستان و پاکستان فعالیت دارند.

مجله امریکایی تایم

  • مجله امریکایی تایم در تازه ترین شماره خود مطلب تحلیلی را در مورد لوی درستیز جدید اردوی پاکستان و ادامه حملات طالبان پاکستانی به نشر رسانده است. جنرال عاصم منیر در هفته جاری به عنوان لوی درستیز اردوی پاکستان مقرر شد.

مجله تایم ضمن اشاره به تقرر جنرال عاصم منیر ٬ از ادامه حملات تحریک طالبان پاکستان ( تی تی پی ) نیز یاده کرده است.

نویسنده مقاله گفته است: سال گذشته٬ در ماه اگست زمانی که نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کردند٬ طالبان پاکستانی نیز که فرماندهان و رهبران شان در افغانستان مخفی هستند٬ جسور تر شدند.

تایم در ادامه٬ به توافق آتش بس میان حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان که به میانجیگری طالبان افغان حاصل شده بود٬ اشاره کرده و گفته است که این آتش بس به روز دوشنبه به پایان رسید و اعضای ( تی تی پی) به حملات تازه تعهد کرده اند.

به نوشته مجلهٔ تایم٬ اعلان آغاز حملات از سوی تحریک طالبان پاکستان نگرانی ها از وضعیت امنیتی را افزایش داده است زیرا در گذشته نیز دهها حمله خونین در پاکستان صورت گرفته است که گروه تحریک طالبان پاکستان٬ مسوولیت آن را به عهده گرفته بود.


نشریهٔ لانگ وار ژورنال

  • نشریهٔ لانگ وار ژورنال نیز در آخرین شماره خود در مورد اعلان تازه تحریک طالبان مطلبی را به نشر رسانده و نوشته است٬ در ماه می امسال٬ درست شش ماه پس از آن که طالبان افغان به کمک تحریک طالبان پاکستان به قدرت رسیدند٬ حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان موافقتنامه آتش بس را امضا کرد.

نشریه در ادامه گفته است که این توافق به میانجیگری شبکه پر قدرت حقانی به دست آمد.
لانگ وار ژور نال همچنان نوشته است که تحریک طالبان پاکستان٬ طالبان افغان و حکومت پاکستان با هم روابط نزدیک مانند گوشت و ناخن دارند و این مسئله نشان می دهد که ریشه کن کردن تفکر جهادی٬ نا ممکن است.

مقاله نویس افزوده است که دولت پاکستان مبارزه طالبان را که در نتیجه منجر به بیرون شدن قوای امریکایی و متحدان آن از افغانستان شد٬ مورد حمایت قرار داد و طالبان نیز امارت اسلامی را در افغانستان ایجاد کردند.
این نشریه همچنان گفته است که حالا طالبان افغان از تحریک طالبان پاکستان پشتیبانی میکنند.

نشریه در پایان این مطلب نوشته است که مخفیگاه های طالبان افغان در جا های موقعیت داشت که طالبان پاکستانی در آنجا نفوذ داشتند و طالبان پاکستانی نیز در حمایت از طالبان افغان در جنگ با قوای ناتو٬ افراد و تجهیزات فراهم میکردند.
لانگ وار ژورنال به این مسئله نیز اشاره کرده است که نور ولی مسعود امیر تحریک طالبان پاکستان و و رهبر اسبق این گروه در آن زمان به رهبر طالبان افغان بیعت کرده بود.

در ماه گذشته طالبان افغان موضوع میانجیگیری خود را در مذاکرات حکومت پاکستان با تحریک طالبان پاکستان تایید کردند٬ اما سخنگویان حکومت طالبان در مورد داشتن رابطه با این گروه و همچنان جنجال های پس از انفاذ آتش بس٬ از ابراز نظر خود داری ورزیده اند.

XS
SM
MD
LG