لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۴

در آستانهٔ سفر حنا ربانی کهر به کابل٬ تحریک طالبان پاکستان آتش‌بس با نظامیان پاکستانی را پایان بخشید


تصویر آرشیف: برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان فعالیت دارند
تصویر آرشیف: برخی از اعضای تحریک طالبان پاکستان که در امتداد سرحدات افغانستان و پاکستان فعالیت دارند

در آستانهٔ سفر هیئت بلند پایه پاکستانی به کابل، تحریک طالبان پاکستان اعلام کرد که آتش بس با نیروهای دولتی را پایان می بخشد وحملات خود را ازسر می گیرد.

تحریک طالبان پاکستان دریک اعلامیه ازهمه فرماندهان خود خواسته است تا حملات شانرا علیه مواضع نیروهای پاکستانی٬ از سرگیرند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که کابل برای پذیرایی از حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان آماده شده است.

در این اعلامیه تذکر داده شده است که چون عملیات نیروهای نظامی علیه افراد تحریک طالبان پاکستانی در ولسوالی لکی مروت ولایت بنو و دیگر مناطق جریان دارد ، بنا افراد تحریک طالبان نیز حملات خود را در سراسر کشور٬ آغاز می کنند.

اعلامیه افزود که طالبان پاکستانی بارها صبر و تلاش کردند تا پروسه مذاکرات حداقل ازسوی آنها تخریب نشود اما اردوی پاکستان واستخبارات٬ به گفتۀ اعلامیه٬ به حملات خود ادامه دادند واکنون حملات انتقامی طالبان پاکستانی در سراسرکشور آغاز میشود.

مفتی حسن صواتی ( دست راست) و یکی دیگر از اعضای تحریک طالبان پاکستان که تاکنون عمده ترین حملات را علیه قوای پاکستانی سازماندهی کرده اند
مفتی حسن صواتی ( دست راست) و یکی دیگر از اعضای تحریک طالبان پاکستان که تاکنون عمده ترین حملات را علیه قوای پاکستانی سازماندهی کرده اند


طالبان پاکستانی در جوزای سال جاری به میانجیگری طالبان افغان با نمایندگان حکومت پاکستان در کابل مذاکره کردند که درنتیجه یک آتش بس تا مدت نامحدودی به میان آمد. این آتش بس علیرغم چندین برخورد گزارش شده میان طرفین، تا انتشار اعلامیهٔ روز دوشنبه رسما برقرار بود .

طالبان پاکستان پس از چندین دور مذاکرات که در داخل افغانستان برگزار شده بود٬ به آتش بس توافق کرده بودند

صدراعظم پاکستان درسخنرانی اول میزان خود به مجمع عمومی ملل متحد درنیویارک گفت که اسلام آباد از فعالیت گروه های تروریستی درافغانستان و ازجمله تحریک طالبان پاکستان نگران است.

شهباز شریف هرچند برای اثبات ادعای خود دلایلی ارائه نکرد ولی از حکومت طالبان خواستار شد که برای ازبین بردن گروه های دهشت افگن٬ دست به کار شود.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان این نگرانی پاکستان را بی اساس خوانده رد کرد.

بلاول بوتو وزیرخارجۀ پاکستان یک هفته قبل از اظهارات شهباز شریف اتهام وارد کرد که مسعود اظهر رهبر گروه تندرو جیش محمد در افغانستان است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان این ادعا را نیز تکذیب کرد.

حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان
حنا ربانی کهر وزیر دولت در امور خارجه پاکستان

دراین حال ، قرار است حنا ربانی کهر٬ وزیر دولت پاکستان در امورخارجی٬ به روز سه شنبه با رهبران حکومت طالبان در کابل گفتگو کند.

اعلامیه عصر دوشنبه وزارت خارجۀ پاکستان گفت که روابط دوجانبه ، همکاری دربخش تعلیم، تجارت ، سرمایه گزاری ، اتصال وامنیت منطقه ای مورد بحث قرار می گیرد.

خبرنامه افزود که جانبین دربارۀ تأمین صلح در افغانستان و ثبات دایمی میان دو کشور بحث وگفتگو خواهند کرد.

ازسوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان درتویت مختصر خود گفت که درجریان سفر هیئت عالیرتبۀ پاکستان به کابل٬ روابط سیاسی و اقتصادی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

ولی هنوز روشن نیست که روی اعلامیه روز سه شنبه تحریک طالبان پاکستان در این گفتگو ها تماس گرفته خواهد شد یانه؟

XS
SM
MD
LG