لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۲

سازمان ملل متحد: معتادان در مقایسه به دیگران بیشتر در معرض مبتلا شدن به ایدز قرار دارند


تصویر آرشیف: سه فرد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات
تصویر آرشیف: سه فرد معتاد به مواد مخدر در ولایت هرات

اول ماه دسمبر روز جهانی ایدز است.

هرچند سازمان صحی جهان سال ۲۰۳۰ را برای مهار ویروس (ايچ، آی، وی) هدف تعیین کرده است، اما یافته های تازه اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نشان میدهد که این ویروس به شدت در میان معتادان در حال شیوع است.

گادا ویلی رییس اجرائیوی اداره مبارزه با مواد مخدر در سازمان ملل متحد میگوید، معتادان مواد مخدر در مقایسه به دیگران بیشتر در معرض ملوث شدن به ویروس (ايچ، آی، وی) قرار دارند، زیرا آنان با استفاده از سرنجهای ملوث به بدن شان مواد مخدر تزریق میکنند و این طریقه استفاده از مواد مخدر سبب شیوع ایدز شده است:

" کسانی که از مواد مخدر استفاده میکنند و آنانی که در زندان به سر می برند، بیشتر آسیب پذیر اند. آمار گزارش اداره مبارزه با مواد مخدر در جهان تصویر وحشتناکی از تلاشها در رابطه به پایان دادن به ایدز در میان این آدمها نشان میدهد. کسانی که مواد مخدر را بگونه تزریقی دریافت میکنند، (۳۵) مرتبه بیشتر از کسانی در معرض ملوث شدن به ایدز قرار دارند که از مواد مخدر استفاده نمیکنند. (۹۹) فیصد کسانی که مواد مخدر را به بدن شان پیچکاری میکنند، در کشورهای به سر میبرند که به سرنج کافی و درمان دسترسی ندارند."

شماری از افراد معتاد به مواد محدر در یکی از منطقه های کابل
شماری از افراد معتاد به مواد محدر در یکی از منطقه های کابل

سازمان صحی جهان امسال کنترول ایدز را با عنوان "ایدز بیماری ساری نابرابر است"، تجلیل میکند، زیرا به باور مسوولان این سازمان، افرادی که در خطر ملوث شدن به این ویروس قرار دارند، خدمات و کمکها به گونه مساوی در اختیار آنان قرار داده نمیشود.

تا اوایل قوس امسال بیش از سه هزار واقعه مثبت ویروس (ايچ، آی، وی) در افغانستان ثبت شده است

برنامه ملی کنترول ایدز تحت اداره حکومت طالبان میگوید که تا اوایل قوس امسال بیش از سه هزار واقعه مثبت ویروس (ايچ، آی، وی) در افغانستان ثبت شده است که بیشترین آن افراد معتاد به مواد مخدر اند.

معتادان در افغانستان دسترسی خیلی اندک به خدمات صحی و موارد بهداشتی دارند
معتادان در افغانستان دسترسی خیلی اندک به خدمات صحی و موارد بهداشتی دارند

محمد نصیر منوری مسوول آگاهی برنامه ملی کنترول ایدز به رادیو آزادی گفت، تنها در سال ۲۰۲۲ آنان بالای معتادان مواد مخدر بیش از یک میلیون و دو صدو (۵۰) هزار سرنج توزیع کرده اند.

" معتادانی که مواد مخدر را به گونه زرقی دریافت میکنند، تعداد شان در افغانستان شش هزار و (۴۴۲) تن است که ما برای آنان خدمات ارایه میکنیم. واقعات مثبت افراد ملوث به ویروس (ایچ، آی، وی) نزد ما تا امسال سه هزار و (۲۹۲) تن است. در میان آنان افرادی که مواد مخدر را با سرنج استفاده میکنند، چهار اعشاریه چهار در صد کل این افراد را تشکیل میدهند. یعنی در مقایسه به دیگران بیشتر آنان معتادان اند."

به اساس آمار برنامۀ کنترول ایدز سازمان ملل متحد، تعداد افراد مبتلا به ایدز در جهان به بیشتر از (۳۷) میلیون تن میرسد و معتادان در مقایسه به دیگران، بیشتر در معرض ملوث شدن به ویروس (ايچ، آی، وی) قرار دارند، زیرا آنان از سرنجها برای تزریق مواد مخدر به گونه مشترک استفاده میکنند، شیوه یی که زمینه انتقال این ویروس را بیشتر ساخته است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG