لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۲

حکومت طالبان: سازمان ملل متحد حق اجرای سروی مواد مخدر را بدون هماهنگی با ما ندارد


کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان
کشتزار کوکنار در یکی از ولایات جنوب افغانستان

اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد به تاریخ اول ماه نومبر امسال نتایج سروی سال ۲۰۲۲ این سازمان در افغانستان را نشر کرد که بر بنیاد آن کشت کوکنار در افغانستان در سال جاری ۳۲ در صد افزایش را نشان میدهد.

حال حکومت طالبان در برابر این سروی سازمان ملل متحد واکنش نشان داده، نتایج این سروی را مغرضانه و شیوهای را که با استفاده از آن آمار و ارقام کشت کوکنار و جمعآوری شده٬ نادرست خوانده است.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، این سروی بر بنیاد سلیقه شخصی (UNODC) و با غرض سیاسی انجام شده است.

" ما از دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد خواستیم که تمامی سرویها و نظر سنجی ها در رابطه به مواد مخدر در افغانستان را در هماهنگی با معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله انجام دهد تا نتایج آن مورد اعتماد همه قرار گیرد و در جهان نشر شود."

سروی اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد نشان داده که در فصل اول سال ۲۰۲۲ بر (۲۳۳) هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده بود و از آن شش هزار و (۲۰۰) تُن تریاک به دست آمده است.

بر اساس سروی سازمان ملل امسال کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغاستان ۳۲ درصد افزایش داشته است

این سروی اداره (UNODC) با تمویل مالی ایالات متحده امریکا، با استفاده از تصاویر ماهوارهای و یافته های تخمینی ترتیب شده و از ماه عقرب سال ۱۴۰۰ تا ماه سرطان سال ۱۴۰۱ را در بر میگیرد.

حکومت طالبان ادعا دارد که در نتایج سروی سال جاری سازمان ملل متحد از تصاویر و ارقام ماهوارهای سال گذشته استفاده شده است.

جریان حاصل برداری از زمین های کوکنار در جنوب افغانستان
جریان حاصل برداری از زمین های کوکنار در جنوب افغانستان

وزارت داخله حکومت طالبان در یک اعلامیه گفته که آنان محدودیت های را در رابطه به تشبث افراد غیر مسوول در بخش نظارت و سروی مواد مخدر وضع کرده اند، از همین رو دسترسی به ارقام واقعی در رابطه به کشت کوکنار و تولید مواد مخدر ناممکن است.

خواستیم در رابطه به موقف تازه حکومت طالبان پاسخ اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد را نیز داشته باشیم، اما مسوولان آن تا نشر این گزارش به پرسشهای ما پاسخ نه دادند.

داکتر ظفر معین پیشین پالیسی و استراتژی وزارت مبارزه با مواد مخدر هرچند بر کارکردهای موسسات انتقاد دارد، اما تاکید میکند که حکومت طالبان ظرفیت کافی برای اجرای سروی و ارایه ارقام معتبر را ندارد.

" هم حکومت و هم (این، جی، او) ها، بعضی اوقات نه (این، جی، او) ها موثر بوده اند و نه هم حکومت، اما در شرایط کنونی برای امریکایی ها و دیگر کشورها دشوار است که بدون (این، جی، او) ها با کس دیگر کار کنند، زیرا حکومت را به رسمیت نمی شناسند و حکومت هم این ظرفیت را ندارد که به همه موارد درست پاسخ بدهد. (این، جی، او) ها در این بخش بدون شک ظرفیت دارند و میتوانند کاری کنند."

بیش از یک سال از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان و شش ماه از فرمان رهبر شان در رابطه به منع کشت کوکنار و تولید مواد مخدر میگذرد، اما در این مدت هیچ گزارشی عمومی در رابطه به میزان کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در افغانستان اعلان نشده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG