لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

واشنگتن پُست: رادیو وسیلهٔ مهم در رساندن اطلاعات به شنونده‌ها در سراسر افغانستان است


رادیو آزادی
رادیو آزادی

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در تازه ترین شماره خود مطالبی را در مورد تصمیم طالبان برای متوقف کردن نشرات موج اف ام و متوسط رادیو آزادی و صدای امریکا به نشر رسانده است.

این روزنامه به نقل از طالبان نوشته است که آنان به دلیل عدم رعایت أصول و قوانین رسانه یی و نشر گزارش ها و خبر های جانبدارانه توسط آزادی و صدای امریکا٬ این تصمیم را اتخاذ کرده اند.

رادیو های صدای امریکا و آزادی بیشتر از بیست سال است که در مراکز پانزده ولایت أفغانستان روی موج اف ام و همچنان برای سراسر أفغانستان روی موج متوسط نشرات داشتند.
اما پس از اقدام طالبان برای قطع نشرات از این طریق٬ حالا رادیو آزادی روی موج کوتاه به پخش برنامه های خود ادامه می دهد.

مقاله نویس روز نامه واشنگتن پُست در ادامه گفته است که رادیو هنوز هم وسیله مهمی برای پخش اخبار در أفغانستان است زیرا ملیون ها أفغان که عمدتا در روستا ها زنده گی میکنند٬
سواد ندارند.

روزنامه به واکنش های اماندا بینیت٬ رئیس اجراییه بورد نشرات بین المللی امریکا٬ و سایر مقامات اشاره کرده و به نقل از وی نوشته است: « مردم أفغانستان حق دارند از همه حقایق به شمول حقایقی را که طالبان با سانسور کردن مطبوعات میخواهند جلوگیری کنند٬ آگاه شوند. »

اماندا بینت همچنان گفته است با این تصمیم٬ به نظر می رسد که طالبان جلو دسترسی افغانها را به معلومات سانسور نا شده٬ میگیرند.

جیمی فلای٬ رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی نیز گفته است : « رادیو آزادی اصول ادیتوریال خود را به خواست طالبان تغییر نمی‌دهد ما به اساس تجربه می‌دانیم که شنونده‌گان ما برای پیدا کردن ما تلاش زیاد می‌کنند هیچ کس نمی‌تواند بگونه کامل جلو حقیقت را بگیرد» .

پس از حاکمیت طالبان در أفغانستان صد ها رسانه در نتیجه فشار های طالبان و یا هم مشکلات اقتصادی مجبور شده اند نشرات خود را متوقف بسازند و همزمان به صد ها خبرنگار و کارمند رسانه یی نیز یا بیکار شده و یا هم کشور را ترک کرده اند.

روزنامه فایننشیل تایمز

  • روزنامه فایننشیل تایمز در شماره اخیر خود تصویری از ظریفه غفاری شاروال اسبق میدان وردک را به نشر رسانده و در مورد وی مطلبی را نیز منتشر کرده است.

در این مقاله به تلاش طالبان نیز اشاره شده است که در ماه مارچ سال ۲۰۲۰ میخواستند ظریفه غفاری را از بین ببرند.

در سالهای گذشته چندین بار علیه ظریفه غفاری سو قصد صورت گرفته است و در یکی از این حملات پدر وی به قتل رسید.
این روزنامه مشکلات و خطرات مسیر راه کابل تا میدان وردک را که ظریفه غفاری به عنوان شاروال ولایت٬ رفت و آمد داشت نیز بر شمرده است.

در این گزارش به نقل از بانو غفاری جزییات حملاتی که در آن زمان بر وی در این مسیر صورت گرفته بود٬ ذکر گردیده است.
روزنامه به نقل از ظریفه غفاری به سایر مشکلاتی نیز اشاره کرده است که زنان أفغان در اجتماع و خانه با آن رو بروهستند.

XS
SM
MD
LG