لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

اعمال محدودیت طالبان بر رادیو آزادی؛ رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی: کسی جلو حقیقت را گرفته نمی‌تواند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

طالبان، نشرات رادیو آزادی را از امواج «اف ام» و متوسط در افغانستان از روز پنجشنبه حذف کردند.

جیمی فلای رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در عکس العمل به این اقدام طالبان گفت که «آزادی حیثیت شاهرگ را به میلیون افغان دارد و تصمیم طالبان آنها را غمگین تر می کند.»

آقای فلای در ادامه گفت «رادیواروپای آزاد/ رادیو آزادی اصول سردبیری خود را برای پاسخگویی به خواسته های طالبان تغییر نخواهد داد.»

او افزود: « بر اساس تجربه می دانیم که مخاطبان ما تلاش زیادی می کنند تا ما را پیدا کنند. حقیقت را نمی توان به طور کامل سرکوب کرد.»

رادیو آزادی برای چندین دهه جزء اصلی زندگی روزمره در افغانستان بوده است که معمولاً در مکان های عمومی، از بازارها تا داخل تکسی ها شنیده می شود.

بر اساس یک سروی اخیر که به سفارش ادارۀ رسانه های جهانی ایالات متحده انجام شد ، نیمی از بزرگسالان در افغانستان هر هفته از محتوای نشرات رادیو آزادی استفاده می کنند.

عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در تویتر روز پنجشنبه نوشت که نشرات رادیو آزادی روی موج «اف ام» در ۱۳ شهر بزرگ افغانستان متوقف شده است.

او دلیل آن را " رعایت نکردن اصول خبرنگاری و نشرات یکطرفه" خوانده است.

با وجود فشار قابل توجۀ طالبان، رادیو آزادی به پوشش جسورانه قصه هایی پرداخته که توسط رسانه های دولتی روی آن سرپوش گذاشته شده است.

دهها تن از شنونده های رادیو آزادی برای دریافت رادیو های که از سوی رادیو آزادی برای شنونده ها به عنوان تحفه تهیه شده بود حضور یافته بودند
دهها تن از شنونده های رادیو آزادی برای دریافت رادیو های که از سوی رادیو آزادی برای شنونده ها به عنوان تحفه تهیه شده بود حضور یافته بودند

رادیو آزادی بستری را برای آسیب پذیرترین افراد - زنان و دختران، قربانیان افراط گرایی خشونت آمیز، جامعۀ LGBTQI و جوانان فراهم کرده است تا تجربه هایشان را به اشتراک بگذارند.

از سوی دیگر ، اماندا بینیت رئیس اجرایی ادارۀ رسانه های جهانی ایالات متحده در واکنش به اقدام طالبان در بیانیۀ ای گفت که این تصمیم تلاشی برای محدود کردن دسترسی شهروندان افغانستان به اطلاعات بدون سانسور است.

او افزود: « مردم افغانستان حق دارند از همه حقایق بدانند به شمول اطلاعاتی که طالبان امیدوار اند با حملۀ شنیع به آزادی مطبوعات سانسور کنند.»

قطع نشرات رادیو آزادی و صدای امریکا از طریق موج اف ام توسط طالبان در افغانستان واکنش هایی برخی از نهاد های خبرنگاران این کشور را نیز به دنبال داشته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در اعلامیه ای شام پنجشنبه گفت که این تصمیم حکومت طالبان خلاف قانون رسانه های همگانی و نشانهای از تشدید محدودیت بررسانه های آزاد است.

مرکز خبرنگاران افغانستان: تصمیم حکومت طالبان در برابر نشرات رادیو آزادی خلاف قانون رسانه های همگانی و نشانهای از تشدید محدودیت بررسانه های آزاد است.

این مرکز از طالبان خواسته است که در بارۀ تصمیمش تجدید نظر کنند.

پیش از این ، سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان در اعلامیه ای گفت که نگرانی عمیق خود را در پی این اقدام حکومت سرپرست طالبان ابراز می کند و آن را ممانعت از گردش اطلاعات و خفه ساختن آزادی بیان می داند.

رادیو آزادی و صدای امریکا در بیش از دو دهۀ گذشته علاوه بر موج متوسط روی موج اف ام نیز نشرات می کردند.

به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در آگست سال گذشته ، رسانه ها و خبرنگاران در این کشور با محدودیت هایی فزاینده رو به رو هستند.

رادیو آزادی برای شنونده های جوان خود در داخل افغانستان برنامه های ویژه آموزشی را در زمینه های مختلف به خصوص مطابق به نصاب تعلیمی تهیه و از طریق امواج و صفحات دیجیتلی خود به نشر می رساند.

برنامه های آنلاین رادیو آزادی را میتوانید از این طریق دریافت کنید:

صفحه انترنتی رادیو آزادی

صفحه نخست رادیو آزادی (azadiradio.com)

صفحه فیسبوک رادیو آزادی

(4) Radio Azadi - رادیو آزادی | Facebook

صفحه تویتر رادیو آزادی

(2) Radio Azadi (@DaRadioAzadi) / Twitter

افغانستان نا امن ترین کشور برای خبرنگاران است. خبرنگاران رادیو آزادی در این راستا قربانی های نیز داده اند.

در سال ۲۰۱۸ میلادی سه تن از خبرنگاران رادیو آزادی در نتیجه یک انفجار در کابل کشته شدند.

در سال ۲۰۲۰ محمد الیاس داعی نیز هدف یک بم جا سازی شده قرار گرفت و در هلمند به قتل رسید.

نشرات رادیو آزادی را روی امواج کوتاه بشنوید:

  • ۱۲،۱۴۰ کیلو هرټز
  • ۱۳،۸۶۰ کیلو هرټز
  • ۱۲،۰۷۰ کیلو هرټر
  • و ۱۵،۶۴۰ کیلو هرټز

معلومات موثق و غیر جانبدارانه را از امواج رادیو آزادی بشنوید.

XS
SM
MD
LG