لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

افزایش فقر و بیکاری در غور؛ بریالی: همه وسایل خانه را فروختم تا کودکانم را سیر کنم


یک باشنده غور که می‌گوید برای سیر کردن کودکانش همه وسایل خانه اش را فروخته است
یک باشنده غور که می‌گوید برای سیر کردن کودکانش همه وسایل خانه اش را فروخته است

صدها کارگر روزمزد در ولایت فراه در آستانه زمستان پیشرو از بیکاری شکایت می‌کنند.

آنان می‌گویند که روز‌ها و حتی هفته‌ها برای‌شان کار پیدا نمی‌شود تا مخارج خانواده‌های خود را تامین کنند.

بریالی ۲۴ ساله یکی از صدها هزار افغانی است که در آستانه زمستان امسال از بیکاری شکایت می‌کند.
او در ناحیه سوم شهر فراه در خانه کرایی زندگی می‌کند و یگانه نان آور خانواده چند نفری است:
"هر هفته به این فلکه از صبح تا شام‌ ایستاده هستم، اما برایم کار پیدا نمی‌شود. در طول هفته یک روز اگر کار پیدا شود او هم دوصد الی سه صد افغانی پیدا می‌شود و در خانه پنج شش طفل به گردنم است من چطور برای‌شان نان پیدا کنم."

حال بریالی نگران است که زمستان امسال در میان افزایش فقر و بیکاری چطور خواهد گذشت:
"زمستان در حال رسیدن است و ما هیچ مواد سوخت نداریم، همه وسایل خانه خود را فروختیم تا شکم کودکان مان را سیر کنیم. فعلاً هیچ چیز نداریم نه بخاری داریم و نه هم هیزم که بتوانیم در زمستان خانه خود را گرم کنیم."

در بیش از یک سال گذشته، بریالی بارها تلاش کرده تا برای پیدا کردن کار به ایران سفر کند، اما کامیاب نشده:
"من سه بار به ایران رفتم و رد مرز شدم یک بار دیگر نیز قاچاقی رفتم اما کار پیدا نشد و من را اخراج کرد دوباره به افغانستان آمدم."

از سر ناچاری، او اکنون از حاکمان جدید در افغانستان کمک می‌خواهد:
"من از حکومت امارت اسلامی این را می‌خواهم که همراه ما همکاری کند، اگر کدام کمک است، ما را به لیست‌شان بگیرند، ما به این وضعیت نمی‌توانیم خانواده خود را نان بدهیم."

بخشی از شهر غور
بخشی از شهر غور

میرویس کارگر روزمزد دیگر است که در روستای تنگاب در شهر فراه در خانه کرایی زندگی می‌کند.

او می‌گوید که حیران است که چطور به خانواده یازده نفری‌اش یک لقمه نان پیدا کند:
"هرچه که ما می‌خریم به قرض می‌خریم. سه صد افغانی، دو صد افغانی که چیزی نمی‌شود، تنها پول روغن نمی‌شود. فقط پول همین گاز می‌شود، دو سه طفل ما هم سوء تغذیه است، چیزی نداریم که به این‌ها بدهیم."

یک‌ فعال جامعه مدنی فراه که به دلایل امنیتی خواست نامش گرفته نشود به رادیو آزادی گفت که دامنه فقر و بیکاری در این ولایت گسترده است:
"کارگرها مشکلات زیادی دارند، زمستان در پیش است و ممکن است که مشکلات‌شان چندین برابر شود. فعلاً مردم زیاد بیکار هستند و شماری زیادی از جوانان به دلیل بیکاری به طور قاچاقی به ایران می‌روند و خواست ما از امارت اسلامی این است که بخاطر جلوگیری از مهاجرت، زمینه کار را برای جوانان فراهم سازد."

اما به نظر می‌رسد که طالبان فعلاً برنامه مشخصی برای حل مشکل بیکاری ندارند.

رادیو آزادی خواست در مورد حل مشکلات کارگران، نظر مسئولان محلی طالبان در فراه را هم بپرسد، اما ملا شیر احمد سرپرست ریاست کار و امور اجتماعی طالبان در این ولایت به رادیو آزادی گفت که او اجازه گپ زدن با رسانه‌ها را ندارد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پس از سرنگونی نظام جمهوریت و برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در تابستان پارسال، اقتصاد این کشور دچار سقوط آزاد شده.

به اساس گزارش تازه برنامه توسعه‌یی سازمان ملل متحد، از نیمه ماه اگست سال ۲۰۲۱ که طالبان در افغانستان به قدرت برگشتند تا نیمه ماه اگست سال ۲۰۲۲ بیش از هفتصد هزار نفر مشمول زنان در کشور وظایف شان را از دست داده اند.

به تازگی یک مقام ملل متحد گفت که میلیون‌ها نفر در افغانستان در آستانه زمستان امسال مجبور اند بین گرما و غذا یکی را انتخاب کنند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اخیراً از کشورهای جهان خواست تا برای رسیدگی به نیازمندان در افغانستان به سرعت دست به کار شوند.

XS
SM
MD
LG