لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

سروی: دو سوم شهروندان افغانستان به سختی مواد غذایی مورد نیاز شانرا به دست می‌آورند


توزیع نان خشک رایگان به افراد نیازمند در کابل
توزیع نان خشک رایگان به افراد نیازمند در کابل

در تازه ترین مورد بانک جهانی نتایج سروی خود را در این زمینه به اشتراک گذاشته است.

در این سنجش گفته شده که شرایط زندگی در افغانستان هنوز دشوار است و دو سوم شهروندان این کشور به سختی مواد مورد نیاز از جمله غذا را به دست می‌آورند.

این سنجش که بین ماه های جون تا اگست سال ۲۰۲۲ انجام شده نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی مردم در افغانستان یک سال پس از بحران سیاسی تغییر منفی کرده است.

در مجموع این سنجش تصویر تیره‌یی از زندگی مردم در افغانستان ارائه می‌دهد، زیرا مردم به غذای کافی دسترسی ندارند و وضعیت کنونی بر وضعیت اقتصادی و زندگی افغان‌ها به ویژه زنان و دختران تأثیر منفی گذاشته است.

در اعلامیه به نقل از گفته های ملیندا گود، رئیس بانک جهانی برای افغانستان آمده است:
"وقتی

احمدشاه: زمینه کار برای مردم وجود ندارد، قیمت مواد غذایی افزایش یافته

می‌بینیم که بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان هنوز با مشکلات اقتصادی بزرگ روبرو هستند و به آموزش دسترسی ندارند، بسیار نگران کننده است. به ویژه، دختران که از تحصیل کنار گذاشته شده‌اند. اداره سرپرست طالبان باید گام‌های مشخصی را برای جایگزینی نیازهای غذایی، ارائه خدمات اولیه صحی بردارند و این اطمینان را بدهند که بخش خصوصی می‌تواند شغل فراهم کند مخصوصاً برای جوانان که بیکار هستند."

خانم گود هشدار داد که بدون این، رفاه افغان ها به ویژه زنان و دختران در خطر جدی قرار خواهند گرفت.

احمدشاه، باشنده ولایت کنر که تنها نان آور خانواده ۱۰ نفره اش است می‌گوید که کمبود کار او را با چالش‌های اقتصادی شدید روبرو کرده است:
"کار نیست، زمینه کار برای مردم وجود ندارد، قیمت مواد غذایی افزایش یافته، قبلاً سه چهار نفر در یک خانواده کار داشتند اما مردم بیکار شده اند و بسیاری از خانواده ها به یک نفر وابسته هستند."

وی از نهاد های بین‌المللی می‌خواهد که به افغان‌ها کمک کنند.

این در حالیست که از آغاز حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، شرایط زندگی در این کشور سخت شده و بیکاری و فقر افزایش یافته.

در عین حال، حکومت طالبان مشکلات اقتصادی افغانستان را می‌پذیرد، اما می‌گوید که علت آن کشور های جهان است زیرا به گفته ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان پول‌های بانکی افغانستان را منجمد کرده اند و بر بانک های افغانستان محدودیت وضع کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

مجاهد به رادیو آزادی گفت:
"مشکلات اقتصادی وجود دارد اما علت آن سیاست نادرست بسیاری از کشورها از جمله آمریکاست که افغانستان را تحریم اقتصادی کرده و اجازه حل مشکلات اقتصادی و راه اندازی پروژه ها را به این کشور نمی‌دهد و بدبختانه که فریادهای همدردی نیز از همین جا بلند می شود وبا انسانیت هم همین ها دشمنی می کنند»

این در حالی است که نزدیک به ۱۵ ماه از حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری دولتی آن‌ها را به رسمیت نشناخته است و نزدیک به ۹ میلیارد سرمایه بانک افغانستان هم منجمد شده است.

بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، گفته اند که حکومت طالبان را تا زمانی که حکومت همه شمول ایجاد نکند که شامل همه قشرهای افغانستان باشد و حقوق همه شهروندان از جمله زنان و دختران را رعایت نکرده باشد، به رسمیت نمی‌شناسند.

اگرچه طالبان حکومت خود را همه شمول خوانده اند، اما این مورد پذیرش جهان نبوده و نیز آنان تا کنون دروازه آموزش را به روی دختران بالا صنف ششم بستهاند و به زنان اجازه کار و مسافرت بدون محرم شرعی را نداده اند.

XS
SM
MD
LG