لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۲

مقابله با گرسنه گی در افغانستان؛ سازمان ملل ده‌ها هزار تُن مواد خوراکی آماده کرده است


تصویر آرشیف: یکی از ذخایر تازه تاسیس شده غذایی سازمان ملل متحد در ولایت هرات
تصویر آرشیف: یکی از ذخایر تازه تاسیس شده غذایی سازمان ملل متحد در ولایت هرات

ملل متحد دهها هزار تن مواد خوراکی، ادویه و تجهیزات طبی را در ولسوالی های مختلف افغانستان برای زمستان ذخیره کرده است.

اوچا، دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد می گوید که برای زمستان پیشرو ده ها هزار تن مواد خوراکی ، ادویه وتجهیزات طبی را در ولسوالی های دارای اولویت جابجا کرده است.
این اداره در سلسله توییت های نا وقت روز دوشنبه خود افزود که صد هزار متریک تن مواد خوراکی در ۸۷ ولسوالی ،و ۶۹۳ متریک تن ادویه و تجهیزات طبی در ۳۰۰ مرکز مراقبت های صحی آماده شده است.

اوچا می افزاید که برای اطمینان از آمادگی در مناطق دارای اولویت بالا و آسیب پذیر از برف باری در زمستان پیشرو هنوزهم به ۴۰۰ میلیون دالر دیگر نیاز است. ملل متحد می گوید که تعداد افراد نیازمند در افغانستان به میلیون ها تن می رسد و سرمای زمستان وضعیت زندگی این خانواده ها را بدتر می کند.

سازمان ملل متحد از چندین ماه به این طرف روند انتقال و ذخیره کردن مواد غذایی را در افغانستان آغاز کرده است.
سازمان ملل متحد از چندین ماه به این طرف روند انتقال و ذخیره کردن مواد غذایی را در افغانستان آغاز کرده است.

فیلیپ کروف یک تن از مسئولان برنامه جهانی غذا در این اواخر به رادیو آزادی گفت که خانواده های آسیب پذیر زمستان دشواری پیشرو دارند:

مردم در بسیاری از موارد از روند توزیع کمک ها شکایت دارند

" در حال حاضر وضعیت در سراسرکشور فاجعه بار است، حدود ۲۰ میلیون نفر که نیمی از نفوس کشور را تشکیل میدهند غذای کافی ندارند. خانواده های آسیب پذیر نسبت به هر زمانی دیگر برای زمستان دشوار کمتر آمادگی دارند. برنامه جهانی غذا تنها دیواریست میان افغانستان و نا امیدی و فقر."

تعدادی اززنان و کودکان فقیر در کابل
تعدادی اززنان و کودکان فقیر در کابل

اما بسیاری مردم از چگونگی توزیع کمک شکایت می کنند.

یک تن از باشندگان هرات به نام غلام کریمی در تماس تلفونی با رادیو آزادی چنین گفت:

" فصل زمستان هم آمده، خشکسالی هم از طرف دیگر، مالداری های مردم هم ازبین رفته ، هرچه کمک از خارجی ها آمده به ما مردم تا حالی توجه نشده. ما از مقامات بالا خواهشمندیم که با ما همدردی و همکاری کنند."

بعد از برگشت طالبان به قدرت و خروج قوای بین المللی از افغانستان در تابستان سال گذشته ، اقتصاد این کشور که به کمک های خارجی وابستگی داشت با بحران روبرو شده است.

ضمن کمک های بشردوستانه هنوز هم ماهانه ده ها میلیون دالر بسته های پول نقد به کابل می رسد، اما باوجود آن هم فقر و تنگدستی دامنگیر مردم است.

XS
SM
MD
LG