لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

سازمان همکاری اسلامی خواهان پیگرد و محاکمهٔ عاملان انفجار در مزار شریف شد


تصویر آرشیف: یکی از قربانیان انفجارات ماه های اخیر در افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از قربانیان انفجارات ماه های اخیر در افغانستان

سازمان همکاری اسلامی و شماری از کشورها و شخصیت ها انفجار خونین روز سه شنبه در شهر مزارشریف را محکوم کرده، خواهان پاسخگویی عاملان آن شده اند.

از هفته گذشته به اینسو شمال افغانستان شاهد دو انفجار مرگبار بود که اهداف ملکی را مورد حمله قرار دادند.

در تازه ترین مورد انفجار روز سه شنبه در شهر مزارشریف موتر حامل کارگران مواد نفتی شهرک حیرتان را هدف قرار داد که به گفته قوماندانی امنیه طالبان در بلخ، در نتیجۀ آن حداقل ۷ تن کشته شدند.

آصف وزیری سخنگوی این قوماندانی ناوقت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که این انفجار بر اثر ماین کار گذاری شده در یک کراچی، در چهارراهی سیدآباد، در ناحیه سوم رخ داد:

"در این انفجار ۷ تن از کارکنان ادارۀ مواد نفتی شهرک حیرتان شهید و ۶ تن دیگر زخمی شدند. این رویداد بر اثر ماین کنار جاده ای که در کراچی جاسازی شده بود، رخ داد. پولیس و نیروهای امنیتی ما در حال بررسی این موضوع هستند. ما به خانواده های قربانیان اطمینان می دهیم. که عاملان ذلیل و خوار این حادثه را دستگیر و به پنجۀ عدالت خواهیم سپرد."

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان میزان حملات بمی و در پیوند با آن تعداد تلفات افراد ملکی نیز افزایش یافته است.
پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان میزان حملات بمی و در پیوند با آن تعداد تلفات افراد ملکی نیز افزایش یافته است.

برخی رسانه های محلی از قول شفاخانه ابوعلی سینای بلخی در شهر مزارشریف می گویند که در این رویداد ۸ تن کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده اند.

تا تا ناوقت روز سه شنبه هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را بر عهده نگرفته بود.

انفجار خونین در شهر مزارشریف، توسط شماری از کشورها و نهاد های بین المللی به شدت محکوم شده است.

انفجارات پی در پی نگرانی های را از عدم تامین امنیت شهروندان در افغانستان به وجود آورده است

دفتر سازمان همکاری اسلامی در کابل در اعلامیه ای این انفجار را "وحشیانه" خوانده و خواستار شناسایی عاملان این رویداد و محاکمه آنها شد.

در اعلامیه به نقل از جنرال قونسل این سازمان گفته شده که برای امحای ریشه های بی ثباتی سیاسی و خشونت در افغانستان٬ باید از وقوع همچو حملات تروریستی جلوگیری شود.

نصیر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران
نصیر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران

نصیر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز این حمله را به شدت محکوم و ابراز تاسف کرده است.

شماری از فعالان و شخصیت های سیاسی نیز این حمله را محکوم کرده و در شبکه های اجتماعی نوشته اند که"افغان ها هنوز هم از آتش جنگ در امان نیستند"

حمله روز سه شنبه در شهر مزارشریف حدود یک هفته پس از یک انفجار مشابه در ولایت سمنگان صورت گرفت که در اثر آن ۱۶ تن کشته و حدود ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. چهارشنبه گذشته انفجار در شهر ایبک در سمنگان در یک مدرسۀ دینی رخ داد و قربانیان آن شاگردان نوجوان بودند.

در یک انفجار دیگر روز سه شنبه در بازار صرافی شهر جلال آباد هم حداقل ۹ تن زخمی شدند.

این انفجارات در حالی رخ می دهد که طالبان ادعا می کنند٬ امنیت را در همۀ در افغانستان تقویت کرده و ۹۸ درصد تهدید ناشی از داعش را از بین برده اند.

ولی شماری از ناظران امنیتی می گویند که گروه داعش و شماری از مخالفان مسلح دیگر طالبان می توانند با انفجارها و حملات چریکی هرچند گاهی برای حکومت آنها دردسر ایجاد کنند.

XS
SM
MD
LG