لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

شاخه خراسان گروه داعش مسئولیت حمله بر سفارت پاکستان را پذیرفت


بیرق داعش در دست یکی از افراد مسلح این گروه. عکس از آرشیف
بیرق داعش در دست یکی از افراد مسلح این گروه. عکس از آرشیف

شاخۀ خراسان گروه داعش تأیید کرد که حملۀ روز جمعه به سفارت پاکستان در کابل کار این گروه بوده است.

اعماق، رسانۀ نزدیک به این گروه صبح روز یک‌شنبه این خبر را در تلگرام منتشر کرد و افزود که دو مرد مسلح با سلاح‌های سبک و متوسط این حمله را انجام دادند.

روز جمعه زمانی که عبیدالرحمن نظامانی، شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل قصد خروج از سفارت را داشت، هدف گلوله قرار گرفت که از این حمله جان سالم به در برد، اما یکی از محافظان وی به شدت زخمی شد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز یکشنبه در مورد دست داشتن داعش در این رویداد به رادیو آزادی گفت:
"گروه داعش گاه گاهی دست به جنایت می‌زند و این آخرین تلاش آنهاست. اینجا حملۀ خیلی پیچیده‌ای نبود، فقط یک پیکا را به ساختمانی بردند و از آنجا به ساختمان سفارت شلیک کردند. بنا بر این از فاصله دور خسارتی وارد نشد و تنها یک نفر مجروح شد. بنا بر این این یک حمله پیچیده نیست. عملیات ما به دنبال داعش ادامه دارد تا آخرین هستۀ آن را از بین ببریم."

پیش از این نیز گروه داعش روز چهاردهم سنبله بر سفارت روسیه در کابل حمله انتحاری انجام داده بود. در این حمله ۶ نفر از جمله دو دیپلمات روسی کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.

به همین ترتیب افراد وابسته به گروه داعش در کندهار، ننگرهار، کنر، بلخ، کندز و مزارشریف بر مساجد، مدارس و شفاخانه‌ها حمله کردند که در آن افراد زیادی کشته شدند.

با این همه حکومت طالبان همچنان شاخۀ خراسان گروه داعش را تهدید بزرگی برای افغانستان نمی‌دانند.

اخیراً ناامنی در ولایات مختلف افغانستان از جمله کابل افزایش یافته است.

روز گذشته انفجاری در نزدیکی یک دکان سیک‌های افغان در شهر جلال آباد ولایت ننگرهار رخ داد که در نتیجۀ آن دو نفر زخمی شدند.

در همین حال روز جمعه نیز یک حملۀ انتحاری و مسلحانه به دفتر گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی صورت گرفت که در آن دو نفر کشته شدند.

روز دوشنبه، نهم قوس انفجاری در یک مدرسۀ دینی در شهر ایبک ولایت سمنگان رخ داد که در نتیجۀ آن ۲۱ تن کشته و ۲۴ تن دیگر زخمی شدند.

این رویدادها در حالی رخ داده که حکومت طالبان ادعا می‌کند، امنیت را در افغانستان به گونۀ کامل تأمین کرده است.

XS
SM
MD
LG