لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۴

افزایش رویدادهای امنیتی شهروندان افغانستان را نگران کرده است


هوتل کابل لونگان در شهرنو کابل که مورد حمله افراد وابسته به گروه داعش قرار گرفت
هوتل کابل لونگان در شهرنو کابل که مورد حمله افراد وابسته به گروه داعش قرار گرفت

شهریان کابل می‌گویند، انفجارها و حملات اخیر آرامش را از آنان گرفته است.

فروتن، باشندۀ کابل می‌گوید، وی از حملۀ روز دوشنبه در شهر نو کابل شوکه شده است و از حکومت طالبان می‌خواهد که مانع چنین حملات شود:
"انتظار ما این بود که با آمدن امارت اسلامی انفجارها، حملات و سلسله قتل افغان‌ها پایان یابد، اما متاسفانه وضعیت خلاف توقع ما است، خواست ما از امارت اسلامی این است که به امنیت و زندگی افغان‌ها توجۀ جدی کند، ما از رویدادهای اخیر در کشور نگران استیم."

جمیل: نیاز است که این رویدادها پیگیری شوند و برای تأمین امنیت مردم گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

جمیل، باشندۀ ننگرهار می‌گوید، طالبان در تامین امنیت مردم کوتاه آمده اند و هنوز غیرنظامیان قربانی می‌شوند:
"رویدادی که دیروز در کابل رخ داد و رویدادهای که به گونه دوامدار در ولایت‌های دیگر واقع می‌شود، برای ما قابل نگرانی است، نیاز است که این رویدادها پیگیری شوند و برای تأمین امنیت مردم گام‌های جدی‌تری برداشته شود."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که در تازه‌ترین مورد به روز دوشنبه در شهر نو کابل بر یک هوتل که در آن خارجی‌ها اقامت داشتند، انفجار و سپس حملۀ مسلحانه صورت گرفت.

هرچند مقام‌های طالبان تا حال در رابطه به شمار قربانیان این رویداد چیزی نگفته اند، اما شفاخانۀ ایمرجنسی در کابل ناوقت شب گذشته در توییترش نوشت که ۲۱ زخمی از این رویداد به این شفاخانه منتقل شدند که از این میان سه تن آنان در راه جان دادند.

وزارت خارجۀ چین هم از زخم برداشتن پنج شهروند این کشور در حملۀ روز دوشنبه در کابل خبر داده است.

قابل یاد آوری است که پیش از این رویداد، به تاریخ ۱۱ قوس بر یک مسجد در اقامتگاه گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و قبل از آن نیز بر سفارت پاکستان در کابل حمله شد و در این دو رویداد سه تن زخم برداشتند.

در همین حال به تاریخ ۱۵ قوس سال جاری انفجاری بر موتر حامل کارمندان ادارۀ نفت و گاز حیرتان صورت گرفت که مسئولان محلی طالبان آن را ناشی از انفجار ماین خواندند، در این رویداد نیز شش تن کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

به تاریخ ۱۲ همین ماه نیز در یک مارکیت صرافی در شهر جلال آباد انفجار رخ داد که به گفتۀ مسئولان محلی حکومت طالبان، در آن شش تن زخم برداشتند.

اما مقام‌های حکومت طالبان می‌گویند که تلاش‌ها در بخش جلوگیری از حملات تروریستی را بیشتر ساخته اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت:
"ما مانع همچو حملات شده ایم، اما در کشوری که جنگ طولانی را پشت سر گذاشته باشد، هنوز نیز سلاح موجود باشد و هر کسی به امکانات دسترسی داشته باشد، جلوگیری از چنین حملات به وقت نیاز دارد، اما تلاش می‌شود که همه چیز درست شود."

مسئولیت حملۀ روز دوشنبه در کابل و حمله بر سفارت پاکستان را شاخۀ ولایت خراسان گروه داعش به عهده گرفته، اما مسئولیت انفجارها در شهر مزارشریف و جلال آباد را فرد و یا گروهی به عهده نگرفته است.

این در حالیست که حکومت طالبان پیش از این بارها گفته است که داعش را در افغانستان سرکوب کرده است، اما به نظر می‌رسد که داعش در حال افزایش حملات‌اش در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG