لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

امریکا و ملل متحد حمله افراد داعش به هوتل "کابل لونگان" را محکوم کردند


دود برخاسته پس از انفجار و حملات مسلحانه ا هوتل "کابل لونگان" واقع در شهرنو کابل
دود برخاسته پس از انفجار و حملات مسلحانه ا هوتل "کابل لونگان" واقع در شهرنو کابل

کرن دیکر شارژدافیر ایالات متحده امریکا برای افغانستان می‌گوید که حمله گروه داعش بر هوتل "کابل لونگان" را محکوم می‌کند.

او دیروز سه‌شنبه در توییترش نوشت: "سخت است که سلسله حملات به خارجی‌ها در افغانستان و همچنین کشته شدن افغان‌های بی‌گناه در تیراندازی متقابل را نادیده گرفت."

حمله روز دوشنبه بر هوتل "کابل لونگان" واکنش‌های گسترده را در پی‌داشت.

وزارت خارجه چین تایید کرده که در این حمله پنج تن از شهروندان این کشور زخمی شده اند، پیش از این شفاخانه ایمرجنسی شهر کابل گفته بود که سه جسد و هجده زخمی این رویداد به این شفاخانه منتقل شده اند.

حکومت طالبان هم پس از پایان این حمله گفت که سه مهاجم کشته شده و دو تبعه خارجی که خود را از منزل‌های بالا پرتاب کرده بودند، زخمی شده اند. اما طالبان ارقام تلفات نهایی این حمله را تا هنوز شریک نساخته اند.

از سوی دیگر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم ناوقت دیروز در توییترش این حمله را محکوم کرد گفته که خشونت در افغانستان تنها یک هدف را به پیش می‌برد و آن طولانی ساختن رنجی که جنگ بیش از چهل سال در این کشور به همراه داشته.

گروه داعش مسئولیت حمله بر هوتل "کابل لونگان" در منطقه شهرنو کابل را پذیرفته و گفته که دو عضو این گروه در این حمله نقش داشته اند.

در پی این حمله وانگ وین بین سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که با در نظر داشت وضعیت امنیتی جاری افغانستان، یکبار دیگر به اتباع چینی در این کشور توصیه می‌شود تا هرچی زودتر افغانستان را ترک کنند.

اما حکومت طالبان می‌گوید که به تامین امنیت اتباع خارجی در افغانستان متعهد است و اطمینان می‌دهد که از تکرار همچو رویداد‌ها جلوگیری خواهد شد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این حکومت شب گذشته به رادیو آزادی گفت:
"به تمام کشورها به شمول چین اطمینان می‌دهیم که دشمن نمی‌تواند به آنها آسیب برساند، این حادثه که رخ داد خارجی‌ها زیاد آسیب ندیدند اما ما بیشتر متوجه موضوع شدیم و تامین امنیت همه خارجی‌های که در افغانستان است بسیار مهم است و ما جلو هر فعالیت دشمن را خواهیم گرفت تا به خارجی‌ها آسیب نرسد."

مجاهد همچنان تاکید کرد که گروه داعش تهدید بزرگ برای افغانستان نیست و این گروه توانایی ایجاد مزاحمت به حکومت طالبان را ندارد.

اما داعش پیش از این هم اتباع خارجی مستقر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان را هدف قرار داده.

پیش از این، سفارت پاکستان در دوم دسمبر هدف حمله گروه داعش قرار گرفت که در آن شارژدافیر پاکستان جان به سلامت برد اما یکتن از محافظینش شدیداً زخمی شد.

همچنین داعش مسئولیت حمله در پنجم سپتمبر بر سفارت روسیه در کابل را پذیرفت که در آن شش تن به شمول دو کارمند این سفارت کشته شدند.

لوکاس ویبر از نهاد موسوم به "میلیتنت وایر" که بر فعالیت‌های شورشیان نظارت می‌کند، گفته که حمله بر هوتلی در منطقه شهرنو کابل، نخستین حمله بر شهروندان و منافع چین از سوی گروه داعش بوده.

چین از جمله چند کشوری اندکی است که پس از حاکمیت دوباره طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی در افغانستان، سفارت خود در کابل را باز نگهداشت اما این کشور تا هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشاخته است.

XS
SM
MD
LG