لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

نشریهٔ ریلیف ویب: باید به بیجا شده‌گان در بادغیس کمک های فوری فراهم شود


تصویر آرشیف: یک کمپ بیجا شده گان داخلی
تصویر آرشیف: یک کمپ بیجا شده گان داخلی

نشریۀ ریلیف ویب

  • نشریۀ ریلیف ویب کمک های بشردوستانۀ ملل متحد گزارشی را دربارۀ تخلیۀ حدود بیست هزار نفر در این هوای سرد زمستان از کمپ های موقت بیجا شده گان دربادغیس نشر کرده است.

شورای مهاجرین ناروی از حکومت طالبان خواسته است٬ روند انتقال بیجاشدگان داخلی را تا فراهم کردن مساکن دایمی به آنها یا راه های بدیل دیگر متوقف سازند.

نیل ترنر رئیس این شورا برای افغانستان گفته که مقامات حکومت طالبان در این زمستان سرد حدود بیست هزار نفر از بیجاشدگان داخلی را ازکمپ های موقت تخلیه کرده اند. وی می افزاید درحالیکه سرما به منفی صفر درجه نزول کرده٬ بسیاری این مردم برای گرم نگهداشتن وتغذیه اطفال خود چیزی ندارند.

آقای ترنر از مقامات بادغیس می خواهد که از فراهم آوری سرپناه برای این بیجاشده گان خود را مطمین سازند.

در ادامه مطلب می خوانیم که هزاران خانواده از مناطق دور دست بادغیس به علت جنگ چندین ساله در کشور و خشکسالی اخیر به مرکز قلعه نو پناه آورده اند. زندگی آنها به کمک های بشر دوستانه و کار روزانه وابستگی دارد. اما به نوشته نشریه٬ مقامات اصرار می ورزند که آنها دوباره به مناطق اصلی خود برگردند.

روزنامه تورنتو سن

  • ازسوی دیگر روزنامه تورنتو سن نوشته که یک کمیته مجلس سنای کانادا از صدراعظم این کشور خواسته تا قانونی را که در برابر اقدامات گروه های امداد رسان کانادایی در افغانستان موانع ایجاد می کند٬ تعدیل کند.


روزنامه ازقول هرجیت ساجن وزیرانکشاف بین المللی کانادا می نویسد که کمک های بشر دوستانه باید با بهترین شکل صورت گیرد ونباید در این مورد عجله شود.

تورنتو سن می نویسد که گروه های امداد رسان می گویند٬ ادارۀ امور جهانی حکومت کانادا به این باور است که خریداری اشیا و کرایه نمودن خانه ها در افغانستان منتج به مالیه دادن به طالبان خواهد شد و این موضوع طبق قانون کانادا به مثابۀ کمک با یک گروه دهشت افگن پنداشته می شود.

تورنتو سن می نویسد که این موضوع دربحث های ماه جون گذشته از سوی یک کمیتۀ مجلس سنا مطرح شد و می افزاید که دیگر کشورهای غربی قوانین خود در این مورد را بعد از برگشت طالبان به قدرت در تابستان سال گذشته تعدیل کردند یا به گروه های امداد رسان معافیت قایل شدند.

روزنامه ازقول وزیر انکشاف بین المللی کانادا نوشته که امکان دارد یک موافقه در این مورد تا بهار آینده صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG