لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

ناروی: حکومت طالبان به وعده های خود عمل نکرده است


آنکنن هاوتفلدت وزیر خارجه ناروی
آنکنن هاوتفلدت وزیر خارجه ناروی

کمیته جایزه صلح نوبل نشستی را دیروز یکشنبه (۲۰ قوس ۱۴۰۱) در باره افغانستان در اسلو پایتخت ناروی برگزار کرد.

آنکنن هاوتفلدت وزیر خارجه ناروی در این نشست گفت که بر حرفش ایستاده که در مورد طالبان بر اساسی عملکرد شان قضاوت خواهد شد.

خانم هاوتفلدت افزود که طالبان عهد شکنی کردند و ناروی به این دلیل خیلی متاسف است.

به گفتهٔ او، جامعه جهانی به خاطر دستگیری افغان‌های نیازمند به تعامل با طالبان دوام می‌دهد:
"طالبان به وعده های خود عمل نکرده، مکتب های دخترانه را باز نکرده و همچنان حقوق بشر را رعایت نکردند. طوریکه در این هفته یک اعدام در ملاء عام مشاهده شد. با این حال، ما به دیدار با نمایندگان طالبان در افغانستان و جاهای دیگر ادامه دادیم. ما نارضایتی و توقعات خود را به وضاحت به آنها منتقل کرده ایم."

ناروی در ماه جنوری امسال نماینده حکومت طالبان و تعدادی از فعالان افغان را برای نشستی دعوت کرده بود.

در این نشست امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه و رئیس هیئت حکومت طالبان در مورد تشکیل حکومت و همچنان در بارۀ رعایت حقوق بشر و آموزش دختران وعده های داده بود.

ظریفه غفاری شاروال پیشین میدان شهر
ظریفه غفاری شاروال پیشین میدان شهر
غفاری: اکنون زنان را به نام شریعت در ملاء عام شلاق می‌زنند.

ظریفه غفاری شاروال پیشین میدان شهر یکی از اشتراک کنندگان دیگر نشست کمیته نوبل اسلو در ناروی بود. او در سخنرانی خود گفت:
"امروز صبح خبری خواندم که زنی فرزند کوچکش را به سه هزار افغانی می‌فروشد. این موضوع هر روز در افغانستان اتفاق می‌افتد. مجازات در محضر عام، آدم ربایی، آزار و اذیت، قتل و ناپدید شدن ده ها زن و انداختن ده ها تن دیگر آنها به زندان. اکنون زنان را به نام شریعت در ملاء عام شلاق می‌زنند."

خانم غفاری گفت که مصائب انسانی زیادی از سوی طالبان دیده شده، اما هنوز هم باید با آنها گفتگو شود.

در این میان، حکومت طالبان همچون حاکمیت دور اول خود شلاق زدن متهمان به شمول زنان را در محضر عام برای تطبیق کردن به گفته این حکومت احکام شرعی ازسرگرفته است.

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
فیلیپو گراندی: جز تعامل با طالبان ما چاره‌ای دیگر نداریم

فیلیپو گراندی، کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در سخنان خود در این نشست در باره افغانستان، تاکید کرد که نهادهای بشردوستانه راهی جز همکاری با طالبان ندارند:
"به نظر بسیاری از افرادی مانند من، تصمیم طالبان برای محدود کردن بیشتر حقوق زنان و دختران، چندان خوب به نظر نمی‌رسد. این تصمیم، از نظر اخلاقی نفرت انگیز و عملاً غیر منطقی است. اما جز تعامل با آنها ما چاره‌ای دیگر نداریم. زیرا پیامدهای عدم تعامل با طالبان حتی غم انگیزتر از این وضعیت خواهد بود."

او افزود که ۶ میلیون نفر از مردم افغانستان در خارج از کشور و میلیون‌ها نفر دیگر در داخل آواره و نیازمند کمک اند. ضمناً دختران و زنان با محدودیت‌های شدید روبه‌رو می‌باشند.

حکومت طالبان تاکنون در مورد نشست ناروی چیزی نگفته اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی این حکومت قبلاً گفته است که حقوق همه افغان ها بشمول زنان در مطابقت با شریعت اسلامی مصون است.

حکومت طالبان در بیش از شانزده ماه از حاکمیت دوباره اش زنان را از کارکردن در اکثر ادارات دولتی منع کرده، حجاب را بر آنها اجباری ساخته، دختران بالاتر از صنف ششم را اجازه نداده که به مکتب بروند، رفتن زنان به پارک های تفریحی، حمام های عمومی و کلب های ورزشی را ممنوع کرده و حق سفر مسافه های دور بدون محرم را از آنها سلب کرده است.

طالبان در آگست سال ۲۰۲۱ در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند. اما تاکنون هیچ کشوری در جهان حکومت سرپرست آنها را به رسمیت نشناخته است.

آموزش دختران، رعایت حقوق بشری و حق کار زنان و تشکیل حکومت همه شمول خواست های اند که جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت آنها شرط گذاشته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG