لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

تجمعات و اعتراضات مردمی به صورت گسترده در ایران ادامه یافته است


گوشه یی از اعتراضات مردمی در ایران
گوشه یی از اعتراضات مردمی در ایران

در پی فراخوان کارمندان رسمی نفت و کارکنان واحدهای صنعتی در ایران، به روز شنبه در چندین شهر جنوب این کشور، تجمعات و اعتراضات صورت گرفت.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت ایران در آخرین اعلامیۀ خود خواستار تظاهرات سراسری کارگران این حوزه شده، با اشاره به نگرانی های کارگران در مورد"عدم موجودیت امنیت کاری و نگرانی از اخراج" اعلام کرده که اعدامها و سرکوبگریها در خدمت بردگی بیشتر کارگران بوده و دود آن بیش از پیش، چشم کارگران را می آزارد.

تا تهیۀ این گزارش از این اقدامات اعتراضی در شرکت بهره برداری نفت و گاز در ماهشهر، اهواز، عسلویه، گچساران و تنگ بیجار و همچنین کارمندان رسمی اطفائیه در منطقه نفتی خارک و کارمندان رسمی مطالعات کیمیاوی مناطق نفت خیز جنوب ایران گزارش داده شده است.

براساس رادیو "فردا" بخش ایران رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، کانالهای تلگرام شورای سازماندهی اعتراضات کارگران نفت و اتحادیۀ آزاد کارگران ایران، گزارشها و تصاویری از این اعتراضات را منتشر کرده اند.

اعتراضات مردمی در ایران درواکنش به کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی آغاز شد و این اعتراضات سراسر ایران را فرا گرفت.
اعتراضات مردمی در ایران درواکنش به کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی آغاز شد و این اعتراضات سراسر ایران را فرا گرفت.

از آغاز اعتراضات سراسری در ایران از سه ماه گذشته به اینسو، گزارشهای متعددی از تجمع ها اعتراضی و اعتصاب های کارگران در مراکز مختلف صنعتی، تولیدی و انرژی ایران منتشر شده است.

اعتراضات اخیر در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در شانزدهم سپتمبر سالجاری آغاز شد. بر اساس گزارش ها، مهسا امینی به خاطر عدم رعایت حجاب مورد لت و کوب قرار گرفته، سپس در توقیف پولیس گشت ارشاد وفات کرد.

این در حالیست که در پی نشر خبرهایی در مورد مرگ "مشکوک" آیدا رستمی یک داکتر جوان ساکن تهران، و احتمال کشته شدن او به دست نیروهای حکومتی، قوه قضائیه ایران به روز شنبه (۱۷ دسمبر) علت مرگ او را "سقوط از پل هوایی" اعلام کرد.

اعتراضات مردمی در ایران به دنبال مرگ مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در شانزدهم سپتمبر سالجاری آغاز شد

اما بر اساس خبرهای منتشرشده در شبکه های اجتماعی، جسد خانم رستمی در حالی که آثار شکنجه بر آن قابل مشاهده بود، چند روز قبل به خانواده اش تحویل داده شد.

سایت خبری "ایرانوایر" روز جمعه در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرده بود که به طب عدلی ایران دستور داده شده که در سند فوت خانم رستمی، علت مرگ او "تصادف" اعلام شود.

براساس گزارش رادیو "فردا"، از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا اکنون و موج گسترده کشتار معترضان در سرک ها و زندانها، منابع حکومت ایران همواره دلایل مرگ جانباختگان را موارد دیگر به جز "قتل حکومتی" اعلام میکنند.

در این حال، ویلیام برنز رئیس ادارۀ استخبارت مرکزی ایالات متحدۀ امریکا (سی آی ای) در مصاحبه با شبکه پی بی اس(PBS) اخیراً گفته که حکومت جمهوری اسلامی ایران، شاید بتواند در کوتاه مدت اعتراضات را سرکوب کند، اما در دراز مدت پاسخی برای مطالبات مردم به ویژه جوانان ایرانی، ندارد.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG