لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

کمپاین تطبیق واکسین ضد پولیو در ۲۶ ولایت افغانستان آغاز گردید


تصویر آرشیف: تطبیق کمپاین واکسین پولیو در کابل
تصویر آرشیف: تطبیق کمپاین واکسین پولیو در کابل

آخرین دور کمپاین واکسین پولیو سال ۲۰۲۲ در افغانستان از امروز دوشنبه آغاز گردید.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان میگوید که این کمپاین به همکاری های نهاد های بین المللی در ۲۴۲ ولسوالی‌ تطبیق می‌شود که بیشتر مورد تهدید پولیو قرار دارند.

داکتر نیک ولی شاه مومن، مسئول مرکز ملی عملیات اضطراری محو پولیو در وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت:

"هدف این کمپاین واکسین نمودن نزدیک به ۷ میلیون طفل زیر سن پنج سال در مقابل ویروس می‌باشد و ما کوشش می‌کنیم که هیچ طفلی از این کمپاین بی‌بهره نشود، باید یادآور شوم که ما ولایاتی را شامل این کمپاین ساخته‌ایم که بیشتر مورد تهدید قرار دارند."

داکتر مومن می‌گوید، این کمپاین در حوزۀ شرق افغانستان با یک هفته تأخیر تطبیق می‌شود، زیرا به گفتۀ او، اخیراً یک کمپاین پاسخ‌دهی به موارد مثبت، نمونه‌های محیطی ویروس پولیو در این حوزه تطبیق شده است.

یکی از اطفال که در نتیجه ابتلا به بیماری پولیو فلج گردیده است.
یکی از اطفال که در نتیجه ابتلا به بیماری پولیو فلج گردیده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان، در برخی از مناطق پاکستان که با افغانستان هم سرحد است٬ واقعات مثبت پولیو در حال افزایش است و به همین دلیل تیم‌های تطبیق واکسین پولیو در مناطق سرحدی افغانستان با پاکستان هم مستقر هستند تا کودکان زیر سن پنج سال را که در مرز رفت و آمد می‌کنند، واکسین کنند.

در سال روان میلادی، ۹ دور کمپاین واکسین پولیو به شمول ۶ دور سرتاسری و ۳ دور فرعی تطبیق گردیده است

در سال روان میلادی، ۹ دور کمپاین واکسین پولیو به شمول ۶ دور سرتاسری و ۳ دور فرعی از سوی وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان با همکاری نهادهای بین‌المللی پلان شده بود که با تطبیق این دور، تمام کمپاین‌های برنامه‌ریزی شدۀ واکسین پولیو در افغانستان تکمیل می‌شود.

از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون دو واقعه مثبت پولیو در ولایت‌های پکتیکا و کنر ثبت شده است که نسبت به ۴ واقعه در سال ۲۰۲۱ و ۵۶ واقعه در سال ۲۰۲۰، کاهش قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.

افغانستان و پاکستان تنها کشورهای در جهان اند که بیماری پولیو در آنها تا هنوز محو نشده است.
مقام‌های پاکستانی چند ماه پیش گفته بودند که حداقل ۲۰ مورد مثبت بیماری پولیو یا فلج کودکان را ثبت کرده اند که تمام این موردها در ایالت خیبر پختونخواه موجود بود.

پولیو یک مرض ویروسی است که تداوی ندارد و تنها توسط واکسین قابل پیشگیری و وقایه است.

داکتران میگویند٬ در صورتی که کودکان واکسین نشودند، این بیماری سبب فلج دایمی و یا هم مرگ آنان می‌شود.

XS
SM
MD
LG