لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۹

لاسوسایتی ژورنال: قاضیان زن در افغانستان با سرنوشت نامعلومی رو برو هستند


ستره محکمه افغانستان
ستره محکمه افغانستان

نشریه لا سوسایتی ژورنال

  • نشریه لا سوسایتی ژورنال ( Law Society Journal ) چاپ آسترالیا در تازه ترین شماره خود مقاله یی را زیر عنوان « قاضیان زن در افغانستان با سرنوشت نامعلومامی رو برو هستند» به نشر رسانده است.

در مقاله آمده است٬ زمانی که طالبان درتابستان سال گذشته به فدرت رسیدند٬ هزاران تن از زندانیانی را آزاد کردند که حکم زندانی شدن آنان را قاضیان زن صادر کرده بودند.

در ادامه مقاله آمده است که حالا با آزاد شدن این زندانیان٬ قضات زن با تهدید انتقام گیری رو برو هستند.

به نوشته این نشریه٬ کسانی که زنده گی شان در افغانستان با خطر مواجه بود٬ درخواست های پناهنده گی به کشور ها را داده اند٬ اما تا هنوز هم بسیاری از این درخواستی ها پاسخ مثبت دریافت نکرده اند.

مقاله نویس به نقل از مقامات اداره پناهنده گان آسترالیا نوشته است که از تابستان سال گذشته به این طرف٬ حدود دو صد هزار افغان به آسترالیا درخواست پناهنده گی داده اند که تقریبا نیمی از این درخواستی ها تا کنون مورد بررسی قرار نگرفته است.

در ادامه مطلب اظهارات نیلاب هوتکی تلاش یکی از قاضیان زن که حالا در آسترالیا زنده گی می کند نیز نقل شده است.

وی به نشریه گفته است که بخت با وی یاری کرده و آسترالیا درخواست پناهنده گی وی را پذیرفته است٬ اما تعداد زیادی از همکاران وی تا هنوز هم در بی سرنوشتی به سر می برند و امیدوار است اتحادیه بین المللی قضات زن در بیرون کشیدن آنان از افغانستان همکاری کند.

قاضی نیلاب هوتکی به نشریه لا سوسایتی ژورنال گفته است که قضات زن در دوره نظام جمهوری در افغانستان نیز تهدید های گوناگون تلفنی دریافت می کردند.

انجمن قضات زن در افغانستان قبلا گفته بود که تعداد قاضی های زن در مرکز و ولایات به ۲۶۰ تن می رسد.

روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود به تلاش های فزاینده یی توجه کرده است که بر اساس آن قرار است به همکاران افغان در ایالات متحده٬ پناهنده گی داده شود.

به نوشته روزنامه٬ یک عده از جنرالان متفاعد و معروف امریکا با جنبش مردمی همنوا شده اند که خواهان تقویت روند استقرار همکاران افغان در ایالات متحده اند.

روزنامه از این همکاران به عنوان افغانهای یاد کرده است که در جنگ بیست ساله امریکا در افغانستان با قوای امریکایی و ماموریت های دیپلوماتیک همکاری داشته اند.

در ادامه مطلب آمده است که سی تن از جنرالان متقاعد امریکایی خواستار افزایش تلاش ها به هدف استقرار همکاران افغان ایالات متحده شده اند.

در میان این جنرالان اسم جوزف دنفورد نیز دیده میشود که زمانی به عنوان قوماندان نیروهای امریکایی در افغانستان ایفای وظیفه کرده بود.

XS
SM
MD
LG