لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۹

قاضیان و سارنوالان زن برای حل مشکلات خانم‌ها در غور وجود ندارند


فعالین حقوق زن درغور نبود سارنوال و قاضی زن را در داخل دستگاه عدلی و قضایی این ولایت یکی از عمده ترین چالش‌های فراراه زنان می‌دانند که برای حل موضوعات جزئی و یا حقوق‌شان به این ادارات مراجعه می‌کنند.

به باور آنان عدم حضور زنان درین نهادها نشانۀ از مرد سالاری بودن جامعه غور است و این کار تأثیر بد بر روان او عده زنان می‌گذارد که به این نهادها مراجعه می‌کنند.

این فعالین زن همچنان می‌گویند که با نبود سارنوالان زن در نهادهای عدلی و قضائی شماری از زنان که به این نهادها برای حل قضایای‌شان حضور پیدا می‌کنند نمی‌توانند تمام موضوعات شان‌‎را با سارنوالان مرد در میان بگذارند.

خانم ناظری: نبود سارنوال و قاضی زن به‌واقعیت یک مشکل کلان است.
خانم ناظری: نبود سارنوال و قاضی زن به‌واقعیت یک مشکل کلان است.

دوتن از فعالین حقوق زن به رادیو آزادی می‌گویند:

صدیقه ناظری یکی از فعالین مدنی غور:

"نبود سارنوال و قاضی زن به‌واقعیت یک مشکل کلان است و شاید یک زن نتواند تمام مشکلات خوده به‌قاضی یا سارنوال مرد بگوید و اگر بگوید هم شاید او نفر درک نکند و از طرف دیگر غور یک جامعه مرد سالار است."

"ماجبین هستم رسا تخلص می‌کنم، این یک واقعیت است که نبود سارنوال و قاضی زن بسیار مشکل آفرین است و خواست ما این است که باید در نهادهای عدلی و قضائی از زن‌ها استخدام گردند تا مشکل زن‌ها حل گردد."

با این حال معصومه انوری رئیس امور زنان غور نیز نبود قاضی و سارنوال زن را در ارگان‌های عدلی و قضائی یکی از چالش‌های فراره زنان عنوان می‌کند.

خانم انوری می‌گوید هر چند تاهنوز زنان از برخورد کارمندان نهادهای عدلی و قضائی راضی بوده‌اند اما به‌دلیل سنتی بودن جامعه بسیار از خانم نمی‌توانند قضائی شان‌را به‌گونه واضح به‌حضور سارنوالان مرد برسانند که این کار سبب کندی در پیش رفت دوسیه خانم‌ها می‌گردد.

وی می‌گوید:

"ما از زبان خودی زنان شنیدیم که می‌گویند ما نمی‌توانیم تمام حرف‌های خوده به قاضی‌ها بگوئیم ای به ما یک نگرانی است که در صورت خانم‌ها تمام حرف‌های خوده گفته نتوانند حتماً مشکلات در پیشرفت قضایای‌شان هم رخ می‌دهد."

از سوی‌هم عبدالمعروف رئیس سارنوالی استیناف غور نبود سارنوال زن در اداره شان‌را مشکل آفرین می‌خواند.

غور
غور

به‌گفته وی هر چند آنان تلاش‌های زیادی را برای این‌که بتوانند شماری از زنان تحصیل کرده را به‌این نهاد جذب کنند انجام داده اما تا هنوز هیچ زن حاضر به‌انجام این وظیفه نشده‌است.

رئیس سارنوالی استیناف غور می‌گوید:

"در ولایت غور ما سارنوال زن نداریم و قضایائی زنان را سارنوال‌های مرد به پیش می‌برند که از این ناحیه ما دچار مشکل هستیم و تا هنوز چندین بار اعلان کردیم که کدام زن تحصیل کرده را جذب کنیم اما تاهنوز کسی حاضر نشده‌است."

کمبود سارنوال و قاضی زن در غور پس از آن احساس می‌شود که غور در چند سال اخیر به یکی از ولایات پرچالش برای زنان مبدل گردیده‌است که بسیار از قضایای خشونت علیه زنان به‌دلیل عدم حضور خانم‌ها در دستگاه عدلی و قضائی بدون فیصله باقی می‌ماند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG