لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

واکنش‌های گستردۀ جهانی به بسته شدن پوهنتون‌ها بروی زنان و دختران در افغانستان


شماری از محصلین پوهنتون کابل در عقب دروازه ایستاده اند و برای آنها اجازه داده نمی‌شود که داخل بروند.
شماری از محصلین پوهنتون کابل در عقب دروازه ایستاده اند و برای آنها اجازه داده نمی‌شود که داخل بروند.

دیدبان حقوق بشر این اقدام را شرم‌آور خوانده و گفت که این آخرین تصمیم در مجموعۀ محدودیت‌های وضع شده بر حقوق اولیه دختران و زنان است.

این سازمان در توییتر رسمی خود نوشته است:
"طالبان زنان را از ورود به پوهنتون‌ها منع کرده است. این یک اقدام شرم آور است. این اقدام حق تحصیل زنان و دختران در افغانستان را نقض می‌کند."

آنتونیو بلنکین، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در این مورد در توییتر خود نوشته است که طالبان در حال ایجاد موانع برای به رسمیت شناختن توسط جامعۀ بین‌المللی است.

آنتونیو بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
آنتونیو بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

وی نوشته است:
"از اینکه طالبان دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون منع کرده اند عمیقاً متاثر شدم. زنان افغان از این حق برخوردارند. با این کار، طالبان بر خلاف هدف خود که از جامعۀ جهانی می‌خواهند آنها را به رسمیت بشناسد موانع ایجاد می‌کنند."

آنتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد این اقدام طالبان را نگران کننده خوانده است.

استیفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوتریش در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه (قوس ۳۰) منتشر شد، گفت که آقای گوترش از طالبان که در افغانستان حاکم هستند خواسته است تا فرصت‌های برابر را برای مردم در تمام سطوح تحصیلی تضمین کنند.

به گفتۀ دوجاریک، سرمنشی سازمان ملل متحد تأکید کرد که جلوگیری از تحصیل نه تنها نقض حقوق دختران و زنان است، بلکه بر آینده افغانستان نیز تأثیر منفی خواهد داشت.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان گفته است، اعلامیۀ سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان مبنی بر ممانعت از رفتن دختران به پوهنتون یکی دیگر از موارد نقض حقوق برابر شهروندان در تحصیل است.

او در توییتر خود نوشت که این اقدام طالبان گام دیگری برای حذف زنان از جامعه افغانستان است.

آقای بنِت از طالبان خواست تا هر چه زودتر از این تصمیم‌شان منصرف شوند.

رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان از این تصمیم طالبان ابراز تاسف کرده است.

رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
رزا اوتونبایوا، نمایندۀ ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

بانو اوتونبایوا با نشر اعلامیه‌ای گفت:
"به نظر می‌رسد که طالبان به آینده افغانستان و اینکه چگونه زنان می‌توانند به اقتصاد، آموزش و فرهنگ کمک کنند، فکر نمی‌کنند."

رینا امیر، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان در توییتر خود نوشت که ممنوعیت حضور دختران و زنان توسط طالبان در مکاتب و پوهنتون‌ها این شک را به یقین تبدیل می‌کند که طالبان به سیاست‌های تندرو دهۀ ۱۹۹۰ خود برگشته اند.

رینا امیر، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان
رینا امیر، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور دختران، زنان و حقوق بشر افغانستان

بانو امیری قبلاً نوشته است:
"همانطور که افغان‌ها صدای خود را بلند کردند و گفتند که تصمیم طالبان برای ممنوعیت تحصیل ریشۀ مذهبی و فرهنگی ندارد، بقیه جهان نیز باید صدای خود را بلند کنند، در تاریخ افغانستان طالبان اولین مردمی هستند که مانع رفتن دختران به تعلیم می‌شوند."

او از جامعۀ جهانی خواسته است که در برابر سیاست‌های تندروانۀ طالبان موضع جدی بگیرند، در غیر این صورت طالبان جرات بیشتر پیدا خواهند کرد و به افراد تندرو در بقیه نقاط جهان جسارت خواهند داد.

بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجۀ پاکستان
بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجۀ پاکستان

به همین ترتیب، بلاول بوتو زرداری، وزیر امور خارجۀ پاکستان گفت که از تصمیم طالبان ناراحت است، اما او افزود که راه حل این مشکلات همچنان حفظ تماس با طالبان است.

وزارت خارجۀ قطر با نشر اعلامیه‌ای در واکنش به تصمیم اخیر طالبان در مورد تعطیلی پوهنتون‌ها به روی دختران، این اقدام را زیان‌بار برای حقوق بشر، توسعه و اقتصاد افغانستان خوانده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان ناوقت روز سه‌شنبه (بیست و نهم قوس) اعلام کرد که تحصیل دختران در تمام پوهنتون‌های خصوصی و دولتی تا امر ثانی تعطیل است.

این بزرگترین ممنوعیت تحصیل زنان و دختران در افغانستان از زمان استقرار مجدد حکومت طالبان به شمار می‌رود.

طالبان همچنین درهای مکاتب دختران بلندتر از صنف ششم را نیز بسته اند.

طالبان پیش از این نیز محدودیت‌‌های را بر کار زنان در بسیاری از اداره‌‌های دولتی، رفتن زنان به حمام‌های زنانه، پارک‌های تفریحی و سفر بدون محرم وضع کرده اند.

XS
SM
MD
LG