لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

ملل متحد: تصمیم اخیر طالبان اقدام وحشتناک و بی‌رحمانه در برابر حقوق بانوان است


به دانشجویان دختر اجازه داده نشده که داخل پوهنتون کابل شوند
به دانشجویان دختر اجازه داده نشده که داخل پوهنتون کابل شوند

کمیشنر عالی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد از بستن دروازه پوهنتون‌ها به روی دختران از سوی طالبان به عنوان اقدام وحشتناک و بی‌رحمانه در برابر حقوق بانوان یاد کرده است.

وولکر توسک دیروز چهارشنبه (۲۱ دسمبر) در اعلامیه‌ای گفت که این تصمیم طالبان، عقبگرد تأسف‌بار برای تمامی افغانستان است.

آقای توسک افزوده که محروم کردن سیستماتیک زنان و دختران از تمامی بخش‌های زندگی، در جهان بی‌مانند است.

همزمان، دیدبان جهانی حقوق بشر از کشور‌های کمک کننده با افغانستان و جامعه جهانی خواسته تا باید قاطعانه با طالبان در مورد چنین اقدام‌ها صحبت کنند.

سحر فطرت: طالبان با تصمیم اخیر خود سیلی محکم به صورت زنان و جامعه جهانی زده اند.

سحر فطرت پژوهشگر بخش افغانستان در این نهاد شام گذشته به رادیو آزادی گفت که اقدام تازه طالبان، باز هم زن ستیزی آنها را ثابت کرد:
" چرخه آموزش زنان وقتی که طالبان دختران را از رفتن به مکتب در ماه حمل بازداشته بودند، متضرر شده بود. ما می‌فهمیدیم که طبعیتاً یک یا دو سال بعد، چونکه هیچ فارغ مکتب وجود ندارد، به این معناست که هیچ دانشگاۀ برای زنان وجود ندارد. اما اینکه طالبان این فرمان را در این زمان فرستاده اند، به این معناست که یک سیلی محکم به صورت زنان و جامعه جهانی زده اند."

"واژه ها برای بیان درد زن افغان کوتاه می آیند"
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:07 0:00

از جانب دیگر سازمان عفو بین‌الملل گفته که طالبان به رد حقوق بنیادی زنان در افغانستان ادامه داده اند و اکنون دروازه پوهنتون‌ها را به روی بانوان بسته اند.

زمان سلطانی پژوهشگر افغانستان در این نهاد شام دیروز چهارشنبه (۲۱ دسمبر) به رادیو آزادی گفت که طالبان با حاکمیت دوباره در افغانستان، قوانین شدید را به اجرا گذاشته اند:
"بستن دانشگاه‌ها به روی دختران در افغانستان، شدیداً درد آور، نگران کننده و متحیر کننده است. ما جداً خواستار لغو هر گونه اقدام یا تصمیمی که دختران و زنان را در افغانستان از حق دسترسی به حق بشری و حق اولی‌شان محدود کند، مخالف استیم و باید به صورت فوری لغو شود."

بورل: آزار و اذیت جنسیتی، جرم در برابر بشریت است.

در این میان جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که این اتحادیه تصمیم طالبان در مورد دانش آموزان دختر در افغانستان را نکوهش می‌کند.

بورل دیروز چهارشنبه در تویتی گفت که این اقدام بی‌مانند در جهان امروز، تخطی از حقوق و آرزو‌های افغان هاست و زنان افغان را از سهم‌شان در جامعه محروم می‌کند. به گفتۀ جوزپ بورل آزار و اذیت جنسیتی، جرم در برابر بشریت است.

همزمان، سازمان همکاری اسلامی از تصمیم طالبان ابراز نگرانی عمیق کرده است.

حسین براهیم طه رئیس این سازمان در اعلامیه‌ای دیروز چهارشنبه گفت که این اقدام طالبان در مورد بستن پوهنتون‌ها به روی دختران، برای سازمان همکاری اسلامی خیلی ناامید کننده است.

عربستان سعودی: اقدام طالبان، همه کشور‌های اسلامی را متحیر ساخته.

وزارت خارجه عربستان سعودی هم در اعلامیه‌ای دیروز چهارشنبه از طالبان خواست تا تصمیم شانرا در مورد بستن پوهنتون‌ها به روی دختران تغییر دهند. در ادامه اعلامیه آمده که این اقدام طالبان، همه کشور‌های اسلامی را متحیر ساخته.

قطر هم که تسهیل کننده گفتگو‌ها میان امریکا و طالبان بود، اقدام تازه طالبان در برابر آموزش دختران را ناامید کننده خوانده. به گفتۀ وزارت خارجه قطر، چنین اقدام‌ها، تاثیر جدی بر حقوق بشر، اقتصاد و توسعه افغانستان خواهد داشت.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان سه‌شنبه شب (بیست و نهم قوس) اعلام کرد که دروازه پوهنتون‌های افغانستان به روی دختران تا اطلاع بعدی بسته خواهند ماند.

بسته شدن پوهنتونهای دخترانه؛ اعتراضات و واکنشهای تند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:46 0:00

واکنش‌های جهانی در حالی به این اقدام صورت گرفته که اجازه ندادن به مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم، محدود کردن زمینه‌های کاری، نگذاشتن زنان برای رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام ها، حجاب اجباری و محدودیت جدی بر اعتراض‌ها، پیش از این همواره مورد انتقاد جامعه جهانی قرار داشته و این یکی از دلایلی هم عنوان شده که هیچ کشوری، حکومت طالبان را به رسمیت نشناسد.

XS
SM
MD
LG