لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۸

محصلین پوهنتون کندهار به دلیل فشار طالبان اجازهٔ نیافتند راهپیمایی اعتراضی برپا کنند


 پوهنتون کندهار
پوهنتون کندهار

تعدادی از محصلین در پوهنتون میروس نیکهٔ کندهار به دلیل ممانعت طالبان نتوانستند راهپیمایی اعتراضی برگزار کنند.

برخی از این محصلین به رادیو آزادی گفتند، قصد داشتند روز شنبه در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها به روی دختران راهپیمایی کنند.

یک محصل که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت که طالبان تدابیر شدید امنیتی را در ۵۰۰ متری مقابل پوهنتون اتخاذ کرده و آن‌ها را از نزدیک زیر نظر داشتند.

یکی دیگر از محصلین که او نیز نمی‌خواهد نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که خواست آن‌ها برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز، رساندن صدای مردم و کسب دوبارهٔ حقوق‌شان بود.

یکی از محصلین پوهنتون کندهار: در میان طالبان دو دسته گی وجود دارد٬ برخی ها طرفدار رهپیمایی هستند و تعدادی ممانعت می کنند

«در میان آن‌ها بی‌نظمی وجود دارد، برخی از آن‌ها طرفدار اعتراض هستند تا صدای مان را بلند کنیم، اما برخی از آن‌ها نمی‌خواهند برنامه‌هایشان قطع شود، آن‌ها نمی‌خواهند صدای ما به جهان برسد و نادیده گرفته شود و جهانیان دوباره آن‌ها را تحت فشار قرار دهد."

یکی از صنوف درسی پوهنتون کندهار
یکی از صنوف درسی پوهنتون کندهار

معترضان٬ طالبان را متهم کردند که در بین معترضان نفوذ کرده و عمداً می‌خواستند بی‌نظمی ایجاد کنند، به همین علت که بیشتر معترضان از راه‌پیمایی دست کشیدند.

اما حاجی زید سخنگوی والی طالبان این ادعاها را رد کرد و به رادیو آزادی گفت که هیچ راهپیمایی در کندهار صورت نگرفته و در سراسر کندهار آٰرامی است.

در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها راهپیمایی‌های در ننگرهار، کابل، تخار، کندهار و هرات صورت گرفته و یا و یا در حال انجام شدن است.

از سوی دیگر از دو روز به این‌شو در شهرهای پشاور، کویته و دهلی نو نیز از سوی دختران و پسران در واکنش به بسته شدن پوهنتون‌ها راهپیمایی انجام شده و این عملکرد طالبان با شدیدترین الفاظ نکوهش شده است.

XS
SM
MD
LG