لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۹

اندونیزیا و شیخ ازهر٬ تصمیم طالبان را در مورد منع آموزش‌های عالی برای دختران محکوم کردند


تعدادی از دختران دانش آموز در کابل
تعدادی از دختران دانش آموز در کابل

اندونیزیا، بزرگترین کشور مسلمان نشین جهان، با تصمیم طالبان در مورد بستن پوهنتون ها به روی دختران در افغانستان ابراز تاثر کرده و از حاکمان فعلی در افغانستان خواسته تا این تصمیم شانرا تغییر دهند.

جاگارتا پُست و چند رسانۀ دیگر اندونیزیا به روز جمعه (۲۳ دسمبر) گزارش دادند که وزارت خارجه اینکشور در صفحه رسمی تویترش گفته است، از این تصمیم طالبان خیلی نگرانی دارد.

در ادامه اعلامیه آمده که آموزش حق بنیادی تمامی مردان و زنان در جهان است.

وزارت خارجه اندونیزیا از طالبان خواسته تا برای زنان بدون تاخیر اجازه آموزش دهند.

در ادامه این هم گفته شده که به باور اندونیزیا، برای داشتن افغانستان باثبات، صلح آمیز و مرفه در آینده، سهم و مشارکت زنان در تمامی عرصه ها خیلی مهم است.

اندونیزیا بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان را دارد که محصلین دختر و پسر در آن به صورت مشترک در پوهنتون ها درس می خوانند
اندونیزیا بزرگترین جمعیت مسلمانان جهان را دارد که محصلین دختر و پسر در آن به صورت مشترک در پوهنتون ها درس می خوانند

اندونیزیا یگانه کشور مسلمان نشین هم نیست که بر تصمیم اخیر طالبان روی محدود کردن دانشجویان دختر از آموزش انتقاد کرده، بلکه پیش از این، عربستان سعودی، قطر، ترکیه، امارات متحده عربی و پاکستان از این اقدام طالبان ابراز تاسف کرده و خواهان بازگشایی پوهنتون ها به روی دختران شده بودند.

برخی منابع: قرار است دو مقام طالبان در مورد محدودیت های تازه آموزشی با علمای دینی در قندهار دیدار کنند

از جانب دیگر، رئیس مرکز معتبر علوم اسلامی الازهر در قاهره پایتخت مصر، از طالبان به خاطر این تصمیم شان انتقاد کرده است.

داکتر احمد الطیب شیخ ازهر در بیانیۀ که به روز جمعه در تویتر رسمی این پوهنتون نشر شد، گفته که اقدام اخیر طالبان مغایر با شریعت اسلامی است و با آن خواست شریعت در مخالفت قرار دارد که در آن از مرد و زن خواسته شده تا « از گهواره تا گور» ، برای کسب علم و دانش تلاش کنند.

پیش از این سازمان همکاری اسلامی از تصمیم طالبان ابراز نگرانی عمیق کرده بود.

داکتر احمد الطیب شیخ ازهر
داکتر احمد الطیب شیخ ازهر

حسین براهیم طه رئیس این سازمان در اعلامیۀ چهارشنبه گذشته گفت که این اقدام طالبان در مورد بستن پوهنتون ها به روی دختران، برای سازمان همکاری اسلامی خیلی نا امید کننده است.

وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان که تصمیم برای بستن در های پوهنتون ها را شام سه شنبه اعلام کرد، در گذشته گفته بود که آموزش علوم عصری، از سوی غربی ها بر افغان ها تحمیل شده. اما تا اکنون سخنگویان حکومت طالبان در این مورد چیزی نگفته اند.

در این حال گفته می شود که طالبان در مورد این تصمیم دچار اختلاف شده اند.

شبکه طلوع نیوز به روز جمعه به نقل از یک منبع وزارت داخله حکومت طالبان گزارش داد که سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله و ملا محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع طالبان در مورد محدودیت بر پوهنتون های دختران گفتگو کرده اند.

این منبع افزوده که در نظر است هر دو وزیر طالبان با شماری از عالمان دینی برای حل برخی مسایل به زودی به کندهار بروند و با رهبر طالبان در این مورد گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG