لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

روزنامهٔ اندیپندنت: طالبان باید فرمان « توجیه ناپذیر » خود را در خصوص ممانعت دختران از تحصیل لغو کنند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و دختران معترض در کابل
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و دختران معترض در کابل

روزنامهٔ اندیپندنت

روزنامهٔ اندیپندنت در آخرین شماره خود مطلبی را در مورد درخواست شورای امنیت سازمان ملل از طالبان به نشر رسانده است.

در مقاله آمده است که شورای امنیت سازمان ملل (UNSC) از طالبان خواسته است تا به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و حضور معنی دار آنان را در جامعه عملی کنند. در عین حال از طالبان خواسته شده است تا فرمان « توجیه ناپذیر » خود را در خصوص ممانعت دختران از تحصیل و کار٬ لغو کنند.

سیما بهوس رئیس اجرائیه بخش زنان سازمان ملل متحد به روز سه شنبه ۲۷ دسامبر گفت: « فرمانی که به تاریخ ۲۴ دسامبر در مورد منع کار زنان در موسسات غیر دولتی صادر گردید٬ یک تخطی آشکار از اصول بشردوستانه در برابر زنان است». به گفته وی طالبان با این تصمیم در کشور خود شان « راه های جدید آسیب رساندن به زنان و دختران» پیدا کرده اند.

این اقدامات و سختگیری های طالبان در حالی است که مقاله نویس اظهارات مارتین گریفتس مسوول هماهنگی کمک های سازمان ملل را نیز در رابطه نقل کرده که گفته است: همین اکنون در حدود ۹۷ درصد نفوس افغانستان در فقر به سر می برند و از این میان دو سوم این جمعیت را کسانی تشکیل می دهد که به کمک های عاجل نیاز دارند.

نشریه دیلی میل

  • نشریه دیلی میل در مورد مرگ یک سرباز اسبق روسی در افغانستان مقاله یی را به نشر رسانده است که پس از خروج نیروهای شوروی از افغانستان٬ در آن کشور باقی مانده بود.

در ادامه مقاله آمده است٬ بقرالدین حکیموف که گفته می شد بیشتر از شصت سال عمر داشت و پس از مشرف شدن به دین اسلام٬ به عبدالله مشهور شده بود٬ در ولایت هرات در نتیجه اثرات منفی بخاری گازی جان داده است.

نشریه اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان را نیز به نشر رسانده که به خانواده عبدالله تسلیت گفته است.

عبدالله در بخش استخبارات اردوی اتحاد شوروی وقت در افغانستان فعالیت داشت. قوای شوری در سال ۱۹۷۹ حدود ده سال افغانستان را در اشغال خود داشت.
نشریه بخشی از مصاحبه عبدالله را نیز نقل کرده است که در سال ۲۰۱۵ با خبرگزاری فرانس پرس انجام داده و گفته بود زمانی که در جریان جنگ به شدت زخمی شده بودم٬ افغانها مرا نجات دادند و تداوی ام کردند٬ من منت دار افغانها هستم.

مقاله نویس گفته است که عبدالله در هرات در یک موزیم کار میکرد.

XS
SM
MD
LG