لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

کمیشنر عالی حقوق بشر: طالبان باید هرچه زود تر محدودیت های وضع شده بر زنان را رفع کنند


اعتراض شماری از زنان و دختران در واکنش به بسته شدن دروازه های پوهنتون‌ها به روی دختران دانشجو از سوی حکومت طالبان.
اعتراض شماری از زنان و دختران در واکنش به بسته شدن دروازه های پوهنتون‌ها به روی دختران دانشجو از سوی حکومت طالبان.

کمشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقام های طالبان خواسته تا هر چه زودتر محدودیت های وضع شده بر زنان و دختران در افغانستان را رفع کنند.

ولکر تورک، تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی را نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای همسایه افغانستان هم خطرناک خوانده است.

بیانیه ولکر تورک کمشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد به روز سه شنبه در جینوا نشر شد که بر اساس آن هیچ کشوری نمی تواند در عرصه های اجتماعی و اقتصادی در حالی پیشرفت کند که نیمی از جمعیت را که زنان هستند٬ نادیده بگیرد.

در این بیانیه آمده که وضع محدودیت های بی اساس برای زنان و دختران باعث خواهد شد که مشکلات افغانها را بیشتر سازد.

ولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر
ولکر تُرک کمیشنر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر

آقای تورک در ادامه گفته که او نگران همه افغان ها است اما به گفته او بیم آن میرود که این موضوع در خارج از مرز های افغانستان هم مشکلاتی را ایجاد کند.

وزارت اقتصاد طالبان روزشنبه طی مکتوبی کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان را ممنوع اعلام کرد.

ولکر ترک: یچ کشوری نمی تواند در عرصه های اجتماعی و اقتصادی در حالی پیشرفت کند که نیمی از جمعیت را که زنان هستند٬ نادیده بگیرد.

این در حالیست که دقیقا یک هفته پیش از آن دختران هم از سوی طالبان از رفتن به پوهنتون ها تا امر ثانی ممنوع شدند.

این تصمیم هم واکنش های گسترده داخلی و خارجی را به همراه داشت در همان روز محصلین دختر و پسر پوهنزی طب ننگرهار به این تصمیم اعتراض کردند و شعار دادند که « آموزش باید به همه باشد».

تعدادی از محصلین پوهنتون ننگرهار
تعدادی از محصلین پوهنتون ننگرهار

این تظاهرات در کابل، هرات، کندهار و برخی از شهر های دیگر هم راه اندازی شدند.

در سطح بین المللی ، ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، سرمنشی سازمان ملل متحد و شماری از کشورهای اسلامی از جمله قطر که میزبان دفتر سیاسی طالبان است، این تصمیم را محکوم کردند و از طالبان خواستند که این محدودیت ها را هرچه زودتر رفع کنند.

کمشنرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که فرمان اخیر طالبان مبنی بر عدم کار زنان در سازمان های غیردولتی داخلی و خارجی، عواقب بدی را برای زنان افغان و همه افغانها ها خواهد داشت.

او افزوده که ممنوعیت کار زنان در سازمان های غیردولتی، زنان و خانواده هایشانرا از درآمد محروم می کند و مانع مشارکت آنها در توسعه کشورشان می شود.

به گفته ولکر تورک، افغانهای نیازمند که به کمک های سازمان های امدادرسان وابسته اند از کمک های بشری محروم خواهند شد.

تورک می گوید، هیچ کس نمی تواند زنان و دختران را از حقوق اساسی شان محروم کند، تلاش طالبان برای ساکت کردن زنان و حذف آنها از جامعه نمی تواند موفقیت آمیز باشد.

به گفته او وضع محدودیت ها تنها به افغانها آسیب می رساند، مشکلات افغانها را افزایش می دهد و از توسعه افغانستان جلوگیری می کند.

XS
SM
MD
LG