لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۸

نماینده‌گان زن در پارلمان پیشین افغانستان از بیانیه اعضای پارلمان کانادا استقبال کردند


تصویر آرشیف: برخی از اعضای پارلمان پیشین افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از اعضای پارلمان پیشین افغانستان

تعدادی از وکلای زن در ولسی جرگۀ حکومت پیشین با استقبال از درخواست شش عضو پارلمان کانادا می‌گویند، با خطر مرگ روبه‌رو اند و باید هرچه زودتر از سوی کشورهای دیگر پناه داده شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های معتبر کانادایی، شش عضو پارلمان کانادا در یک بیانیه مشترک از حکومت آن کشور خواسته اند تا برای نجات وکلای زن پارلمان افغانستان که در معرض خطراند، اقدام فوری کند.

سایمه خوگیانی، نمایندۀ مردم ولایت ننگرهار در ولسی جرگه پیشین افغانستان که در خیبرپشتونخواه بسر می‌برد، در مورد زندگی همه زنان در افغانستان به ویژه اعضای شورای ملی این کشور ابراز نگرانی می‌کند:

"وضعیت کسانی که در کابل مانده اند خصوصا اعضای پارلمان واقعا خراب است آنها زیر فشارهستند پیش از این هم مشکلات داشتند حق هیچ چیز را نداشتند، زودتر پناه بدهند و اقدام کنند که نشود کدام واقعه دیگر پیش آید."

تصویر آرشیف: مقر پارلمان فدرال کانادا در شهر اوتاوا
تصویر آرشیف: مقر پارلمان فدرال کانادا در شهر اوتاوا

نگرانی‌ها در این مورد در حالی افزایش یافته است که مرسل نبی زاده، نمایندۀ سابق مردم کابل در ولسی جرگۀ نظام جمهوری افغانستان به روز یک‌شنبه از سوی مردان مسلح ناشناس با یک محافظ‌اش در خانه‌اش در کابل کشته و برادرش زخمی شد.

پس از این رویداد به روز دوشنبه، شش عضو پارلمان کانادا با نشر یک بیانیۀ مشترک از حکومت کانادا خواستند که بخاطر نجات جان وکلای زن باقی مانده در افغانستان اقدام فوری کند.

یکی از اعضای پیشین پارلمان افغانستان: بالای خانه من تاکنون ۱۲ مرتبه حمله صورت گرفته است

در این بیانیه که در پیوند به کشته شدن مرسل نبی زاده نشر شده، از زندگی همۀزنان و دختران در افغانستان ابراز نگرانی شده است.

سایمه خوگیانی، نمایندۀ پیشین مردم ولایت ننگرهار در ولسی جرگه، روز سه‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی با استقبال از درخواست نماینده‌های پارلمان کانادا مبنی بر نجات جان وکلای زن از آن کشور خواست تا هر چه زودتر در این مورد اقدام کند.

"وقتی که پارلمان کانادا این خواست را مطرح کرده و این کمک انسانی را می‌کند از زن‌های افغانستان و از زن‌هایی که در ولسی جرگه حمایت می‌کند، ما هم از حکومت کانادا و سایر دوستان خارجی خواهش می‌کنیم که هرچه زودتر آنها را پناه دهند و در کنار آن باید فامیل خانم مرسل نبی‌زاده را پناه بدهند چون آنها هنوز هم در معرض خطر هستند."

مرسل نبی زاده عضو پیشین پارلمان افغانستان که در کابل کشته شد
مرسل نبی زاده عضو پیشین پارلمان افغانستان که در کابل کشته شد

یکی از اعضای ولسی جرگه دورۀ جمهوریت که در داخل افغانستان باقی مانده و به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نام و صدایش در گزارش ذکر شود، در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی ادعا کرده که چندین بار بر خانه‌اش عملیات شده است.

او نوشته است:

"پس از سقوط جمهوریت، همه زنان به ویژه سیاستمداران و نماینده‌های سابق زن با مشکل مواجه شدند. شخصاً ۱۲ بار به خانۀ من عملیات کردند. مرسل نبی زاده دوست صمیمی من بود. من هر از گاهی محل بود و باشم را تغییر می‌دادم به مرسل گفته بودم خوش باوری نکن اما قبول نکرد و گفته بود اینجا کشور من است و من می‌خواهم اینجا کار کنم، بالاخره سرانجام اش در این کشور مرگ بود. "

او نیز از کانادا می‌خواهد تا وکلای باقی مانده و اعضای خانواده مرسل نبی‌زاده را هرچه زودتر از افغانستان خارج کند.

از ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون او در مورد این ادعاها و در مورد امنیت اعضای شورای ملی نظام جمهوری پیشین سؤال کردیم، اما تا زمان نشر این گزارش پاسخی دریافت نکردیم.

خالد زدران، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در کابل در صفحۀ توییتر خود در پیوند به کشته شدن مرسل نبی‌زاده نوشته که در پیوند به این رویداد کسی بازداشت نشده، اما تحقیقات ادامه دارد.

میلانی جولی وزیر امور خارجه کانادا
میلانی جولی وزیر امور خارجه کانادا

کانادا به تعدادی از اعضای شورای ملی نظام پیشین جمهوریت پناهندگی داده است که تعداد دقیق آنها مشخص نیست.

همچنان میلانی جولی، وزیر امور خارجۀ کانادا و شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا روز دوشنبه در بیانیه‌ای مشترک کشته شدن مرسل نبی زاده، عضو پیشین شورای ملی افغانستان را محکوم کرده اند.

در این بیانیه همچنین آمده است که دولت کانادا متعهد است تا پایان سال جاری میلادی چهل هزار پناهجوی افغان را در کانادا اسکان دهد که شامل قضات زن، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، روزنامه نگاران و نمایندگان زن شورای ملی پیشین افغانستان می‌شود.

XS
SM
MD
LG