لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

نزدیکی چین با طالبان؛ برخی کارشناسان: هدف چین سود بردن از معادن است نه بهبود افغانستان


بیرق های طالبان و چین
بیرق های طالبان و چین

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان و کین گانگ وزیر خارجهٔ چین روز شنبه باهم گفتگوی تلفونی کردند.

در این گفتگو بر تأمین امنیت کارمندان چینی در افغانستان، مبارزه با هراس‌افگنی و تقویت همکاری‌های دوجانبه و روابط همه‌جانبهٔ دیپلماتیک پرداخته است.

امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در این تماس تلفونی گفته است که چین در سیاست جهانی و سیاست خارجی افغانستان نقش مهم دارد و آن‌ها بر چین واحد باور دارند.

وزیر خارجهٔ طالبان قرارداد نفتی حوزهٔ آمو را یک پیشرفت مهم برای هر دو کشور دانسته و گفته است که بر روابط تجارتی هر دو کشور تأثیر مثبت خواهد داشت.

او در صحبت با کین گانگ وزیر خارجهٔ چین اطمینان داده که حکومت طالبان برای امنیت و ثبات منطقه تلاش می‌کند و هیچ کسی را اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان بر ضد کشور دیگری استفاده کند.

امیر خان متقی در بخش زراعت نیز همکاری چین را مهم شمرده و در یک نشست خبری روز یکشنبه در این مورد گفته است: "دیروز با وزیر امور خارجهٔ چین تقریباً یک ساعت صحبت تلفونی داشتیم که همه‌اش به این می‌چرخید که چطور با هم‌دیگر همکاری کنیم، چطور در افغانستان سرمایه‌گذاری شود، چطور امنیت و ثبات در افغانستان تأمین شود، به ویژه در بخش زراعت با آن‌ها به گونهٔ تفصیلی بحث کردیم، من برای‌شان گفتم که شما در بخش زراعت تجربه دارید، کدر مسلکی و امکانات دارید می‌توانید با ما همکاری و کمک کنید."

این گفتگو‌های تلفونی در حالی مطرح می‌شود که چین از زمان حاکمیت طالبان تا اکنون برخلاف دیگر کشورها روابط نزدیکش با طالبان را حفظ کرده و وزیر خارجهٔ چین گفته است که برای ایجاد روابط طولانی مدت با افغانستان ارزش زیاد قایل است و به اسقلالیت آن احترام می‌گذارد.

کین گانگ وزیر خارجه چین
کین گانگ وزیر خارجه چین

کین گانگ همچنان در این تماس گفته است که در امور داخلی حکومت طالبان مداخله نمی‌کند و دنبال حوزه نفوذ در افغانستان نیست.

اما آگاهان سیاسی به این باور اند که چین تنها می‌خواهد به هدف اقتصادی‌اش در افغانستان برسد و تأکید بر مبارزه با هراس‌افگنی و تأمین امنیت هم برای کارمندان چینی در افغانستان است.

احمد سعیدی یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت: "اصلاً چین دنبال روابط اقتصادی خود است، می‌خواهد با این فرصت از مواد خام افغانستان، معادن افغانستان از اقتصاد افغانستان، از هست و بود و ذخایر افغانستان استفادهٔ زیادی بکند و کار تجارتی خود را به این ارتباط پیش ببرد، این‌که چین راجع به امنیت و تروریزم تأکید می‌کند هدف اساسی‌اش این است که انجنیرانی را که چین می‌فرستد به خالی‌گاه معادن افغانستان آن‌ها مصون باشند و با مشکل مواجه نشوند، چین هدف بهبود افغانستان را ندارد."

احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی
احمد سعیدی کارشناس مسایل سیاسی

آقای سعیدی در حالی در مورد امنیت انجنیران چینی در افغانستان می‌گوید که دوازده‌هم دسمبر حملهٔ مرگباری بر هوتل چینی‌ها در شهر نو کابل رخ داد و پیکنگ گفت که حداقل ۵ تن از اتباع چینی مهمانان این هوتل زخمی شدند.

شفاخانه ایمرجنسی کابل گفته بود که ازین رویداد سه جسد و هژده زخمی به این شفاخانه انتقال داده شده بود.

آقای سعیدی افزود، حقوق بشر، آزادی زنان و نقض حقوق زنان در افغانستان برای چین اهمیتی ندارد.

با این حال چندی پیش زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی پشت درهای بسته در مورد افغانستان با اکثریت آرای قاطع از طالبان خواست تا محدودیت‌های به گفته آن‌ها "ظالمانهٔ‌شان" را در برابر زنان و دختران افغان بردراند، چین و روسیه اعضای دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد رأی منفی دادند.

XS
SM
MD
LG