لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

سردی بی پیشینهٔ هوا در ولایت فراه٬ خسارات فراوانی به دهقانان وارد کرده است


بخشی از کشت و زراعت در گوشه یی از ولایت فراه که در نتیجه سردی هوا تخریب شده است
بخشی از کشت و زراعت در گوشه یی از ولایت فراه که در نتیجه سردی هوا تخریب شده است

دهقانان در فراه می گویند که سردی هوا و توفان های اخیر، به آنان‌ خسارات فراوان وارد کرده است.

عبدالرازق ده جریب زمینش را گندم کاشته بود به امید آنکه فایده بیشتری به دست آورد. اما سردی بی پیشینه هوا امید هایش را از بین برده است.

حال این دهقان ۳۴ ساله در روستای خوگیانی شهر فراه حیران است که نیازمندی های ابتدایی خانواده هفت نفری اش را چگونه فراهم کند؟

"تمام کشت گندم من خراب شده و از بین رفته. خودم شخصا یک تُن گندم کشت کردم. سولر های آفتابی را برای آب یاری به اجاره گرفتم. کود کیمیاوی را به قرض گرفتم. اما تمام آنرا باد زده و یخبندان خراب کرده و حال هیچ امیدی به آن نیست."

راز محمد ۴۵ ساله که چهار جریب زمینش را در روستای ریگی شهر فراه سبزخانه ساخته، می گوید که ممکن بیش از یک میلیون افغانی متضرر شده باشد چون که توفان و سرمای شدید همه زحماتش را بی حاصل کرده.

"تمام پلاستیک و مواد گلخانه من از بین رفته. برای من ممکن ۱۰ تا ۱۳ لک افغانی یا بیشتر خساره وارد شده باشد چون از مصارف بذر و پلاستیک شروع تا کود کیمیاوی و کود حیوانی همه از بین رفته است."

حاصلات امسال در ولایت فراه به دلیل هوای سرد و خسارات وارده بر کشتزار ها اندک خواهد بود
حاصلات امسال در ولایت فراه به دلیل هوای سرد و خسارات وارده بر کشتزار ها اندک خواهد بود

در سبز خانه های فراه، بیشتر بادرنگ یا به گفته مردم خیار سبز، بادنجان رومی و کدو کشت می شود.

فراه در جنوبغرب افغانستان از ولایت های زراعتی است که ، ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم آن پیشه دهقانی دارند.

ملا عبدالغنی عابد مدیر زراعت طالبان در فراه است.
او‌ بی آنکه در مورد کمک با دهقانان چیزی بگوید، به رادیو آزادی گفت که بر اثر یخبندان امسال، هزاران جریب زمین تحت کشت گندم‌ در مرکز و ولسوالی های این ولایت نابود شده است.

"در ولایت فراه ۷۵۲۵۲ جریب زمین کشت گندم بطور کلی از بین رفته است که این در مجموع نصف تمام زمین های کشت شده گندم را تشکیل می دهد که دهقانان متضرر شده اند."

دهقانان خواهان کمک های فوری استند تا بتوانند کشتزار های خود را دوباره احیا کنند
دهقانان خواهان کمک های فوری استند تا بتوانند کشتزار های خود را دوباره احیا کنند

مسئولان محلی اداره زراعت طالبان در فراه می گویند که بیش از سه هزار جریب زمینی که تحت پوشش سبزخانه ها بوده اند نیز بی حاصل شده اند.

عبدالله علیزی فعال و کارشناس امور زراعتی در فراه است.
او به رادیو آزادی می گوید که آسیب پذیرترین مزارع گندم تخم های اند که توسط موسسه های بنام آی برید و نسل های اصلاح شده توزیع شده اند. او این گونه توضیح می دهد:

"یعنی تخم هایی که توسط موسسات در این ولایت توزیع شده در برابر تنش اقلیمی مقاومت ندارد. پس لازم است تا در آینده بخش عمومی توجه جدی بیشتری در این زمینه کند. در پهلوی اینکه تخم های اصلاح شده باید قابلیت حاصل دهی بالا داشته باشد، همچنان در برابر تنش های اقلیمی نیز یاید مقاومت داشته باشد."

فراه در جنوبغرب افغانستان از ولایت های زراعتی است که به گفته ای مسئولان اداره زراعت و مالداری طالبان ، ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم آن پیشه دهقانی دارند.

اما حال شماری از دهقانان و فعالان زراعتی مثل علیزی می گویند در صورتی که با دهقانان زیان دیده، کمک نشود، زندگی آنان دشوار تر خواهد شد.

"در صورتی که توجه و همکاری صورت نگیرد امسال امکان دارد در حدود ۵۰ تا ۶۰ فیصد محصول گندم ولایت فراه کاهش یابد."

XS
SM
MD
LG