لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

کشت گندم بجای کوکنار در فراه؛ دهقانان نگران خشکسالی و کاهش حاصلات اند


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

دهقانانی که در فراه بجای کوکنار گندم کشت کرده اند، شکایت دارند که آنان بر یک سیر گندم یک هزار افغانی مصرف کرده اند، اما نگران خشکسالی و کاهش حاصلات اند.

دهقانان در حومه های شهر فراه بر زمین های که در گذشته بر آن کوکنار کشت میکردند، امسال گندم کشت کرده اند و تازه دو هفته از فصل تازه کشت گندم سپری شده است.

عبدالستار، دهقان در مرکز ولایت فراه که سرگرم کار در مزرعه گندم است، میگوید که به خواست حکومت طالبان امسال گندم کشت کرده، اما نگران آن است که خُشک سالی ادامه یابد و حاصلی را که وی انتظار داشت، بدست نیارد.

" فعلاً من پانزده جریب زمین گندم کشت کردیم، اگر بارنده گی شود، چیزی بدستم خواهد آمد، اگر بارنده گی نشد با آب سولر ما ضرر میکنیم. چون کود قیمت است و یک سیر گندم هزار افغانی برای ما تمام میشود. خواست ما از امارت همین است که با ما در بخش تهیه کود کمک کند."

عبدالستار میگوید، با آن که حکومت طالبان با آنان تعهد کرده بود که در صورت کشت حلال بجای کوکنار با آنان کمک صورت میگیرد، اما تا حال این کمکها در اختیار شان قرار داده نشده است.

دهقانان زیادی در افغانستن علاقمند اند در صورتی که امکانات در اختیار شان قرار داده شود بجای کوکنار گندم کشت کنند
دهقانان زیادی در افغانستن علاقمند اند در صورتی که امکانات در اختیار شان قرار داده شود بجای کوکنار گندم کشت کنند

احمد، دهقان دیگر در فراه که پنج جریب زمینش را گندم کشت کرده و امکانات آب یاری آن را در دست ندارد، نیز منتظر دریافت کمک است.

" خواست ما از امارت اسلامی و جامعه جهانی این است که برای زعفران، هِنگ را جاگزین کوکنار سازد تا مردم بتوانند زنده گی خود را درست پیش ببرند."

(۹) ماه پیش حکومت طالبان با نشر حکمی منسوب به رهبر شان کشت کوکنار را در افغانستان منع اعلان کردند، هرچند در آن زمان با دهقانان تعهد کردند که با توقف کشت کوکنار کمکهای بدیل در اختیار شان قرار خواهد گرفت، اما تا حال هیچ کمکی از سوی آنان و جامعه جهانی در اختیار دهقانان قرار داده نشده است.

سلطان باشنده ولایت فراه: اگر با دهقانان در بخش کشت بدیل کمک صورت نگیرد، سبب افزایش فقر خواهد شد.

سلطان باشنده فراه از متوقف شدن کشت کوکنار در بخشهای از این ولایت خرسند است، اما وی نگران آن است که اگر با دهقانان در بخش کشت بدیل کمک صورت نگیرد، سبب افزایش فقر خواهد شد.

" منع کشت کوکنار یک عمل شرعی و قانونی است، اما کشت آن منبع معیشیت میلیونها انسان بود و حال باید معیشیت بدیل کوکنار برای آنان در نظر گرفته شود. چون مردم افغانستان با فقر دست و گریبان استند و باید به آنان بدیل کوکنار و کمکهای بلاعوض به آنان داده شود."

محمد نسیم بدری سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در فراه بدون اشاره به مورد مشخصی از کمک با دهقانان، تعهد میکند که آنان با دهقانان در بخش بدیل کوکنار کمک خواهند کرد.

متوقف شدن کشت کوکنار و رو آوردن دهقانان در شماری از ولایت ها به کشت حلال در حالی است که به تازه گی سازمان ملل متحد گفته که طالبان به اجرای حکم منع کشت کوکنار ادامه داده اند، اما پیش از وقت است که در رابطه به کاهش کشت کوکنار و تولید تریاک خوشبین بود.


گزارش: حفیظ نورزاد

XS
SM
MD
LG