لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۹

واشنگتن تایمز: کمک های بشری ایالات متحده منجر به تمویل و تقویت طالبان می‌شود


تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در ولایت ارزگان
تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری سازمان ملل در ولایت ارزگان

روزنامه واشنگتن تایمز

  • روزنامه واشنگتن تایمز در شماره تازه خود مطلبی را در مورد چگونه گی کمک های بشری ایالات متحده به افغانستان٬ منتشر کرده است.

در این مقاله نخست به گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای افغانستان ( سیگار) اشاره شده که گفته است این کمک ها در کنار این که از بحران ها جلوگیری میکند٬ اما در عین حال طالبان را نیز تقویت می نماید.

نویسنده مقاله به پیشنهاد جان سُپکو رئیس ( سیگار) نیز اشاره کرده که گفته است: ایالات متحده باید در مورد کمک های خود غور مجدد کند تا دیده شود ادامه این کمک ها با ارزش است یا نی ؟

در گزارش ( سیگار ) آمده است که ملیون ها افغان با گرسنه گی رو برو هستند و اما کمک های بشری نهاد های بین المللی زنده گی افغانها را نجات داده است.

واشنگتن تایمز در ادامه آورده است که گوشه تاریک قضیه این است که کمک های ایالات متحده به تمویل گروه طالبان منجر می شود٬ گروهی که به خاطر وضع محدودیت ها بر کار و تحصیل زنان و دختران در افغانستان توسط جهانیان تقبیح شده است.

مقامات امریکایی به تازه گی در مورد اظهارات سرمفتش خاص ایالات متحده برای افغانستان تبصره یی نکرده اند٬ اما در گذشته به تکرار گفته اند که این کمک ها برای مردم افغانستان است و در اختیار طالبان قرار نمیگیرد.

مقامات سازمان ملل نیز گفته اند که کمک های پولی نخست به یک بانک خصوصی تحت نظارت سازمان ملل واریز میشود و بعدا از آن در برنامه های امداد بشری استفاده صورت میگیرد.

نشریهٔ « لوموند دیپلوماتیک»

  • نشریه فرانسوی « لوموند دیپلوماتیک» در مقاله یی اقدامات سختگیرانه طالبان را مورد بررسی قرار داده است که نشاندهنده عدم تغییر موقف رهبران این گروه است.

مقاله نویس گفته است٬ پس از سقوط حکومت جمهوری و استقرار طالبان در حاکمیت٬ بسیاری ها فکر می کردند که این گروه با گرفتن درس از دور نخست حاکمیت خود٬ حالا به اصطلاح مُدرن شده باشد.

کشور های جهان نیز انتظار داشتند تا طالبان حقوق اساسی مردم را رعایت کنند تا به رسمیت شناخته شوند.

به باور مقاله نویس٬ این تصورات همه نادرست ثابت شد و طالبان نه تنها حقوق اساسی مردم را رعایت نکردند٬ بلکه د زمینه رسمیت یافتن حکومت خود نیز گامی به جلو نگذاشتند.

XS
SM
MD
LG