لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

حکومت طالبان از جامعه جهانی میخواهد که در تهیه کشت بدیل کوکنار با آنان کمک کند


 یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان
یکی از کشتزار های کوکنار در جنوب افغانستان

تا ماه ثور سال آینده شمسی دهقانان در مناطق گرمسیر افغانستان حاصلات فصل جاری کشت کوکنار را می بردارند و کشتزارها در مناطق سرد سیر و گرمسیر این کشور برای فصل بعدی کشت کوکنار نيز در بهار سال نو شمسی آماده میشود.

در این میان، مقامها در حکومت طالبان از موفقیت در جلوگیری از کشت کوکنار خبر میدهند.

وزارت داخله حکومت طالبان بدون ارایه آمار ادعا میکند که آنان موفق به تطبیق حکم رهبر شان در مورد منع کشت کوکنار شده اند و حال کشت کوکنار در افغانستان به حد اقل آن رسیده است.

عبدالحق همکار، معیین مبارزه با مواد مخدر وزارت داخله حکومت طالبان میگوید، در کنار مانع شدن از کشت کوکنار، آنان در شناسایی قاچاقبران نیز دست آوردهای داشته اند.

" ما آدرس و شهرت تمامی قاچاقبران و فروشنده گانی که مواد مخدر را بالای این معتادان به فروش میرسانند، پیدا کردیم، ما بالای آنان عملیات میکنیم و آنان را دستگیر و به چنگال شریعت میسپاریم. همچنان ما در تمامی مناطق افغانستان قطعات خود را تنظیم کردیم و اگر کسی بته نشئه آور کشت کرده باشد، کشتش را تخریب میکنیم و خودش را به محکمه معرفی میکنیم. "

از زمان به قدرت رسیدن دوباره طالبان، دولت ها کمکهای مستقیم شان به افغانستان را در بخش مبارزه با مواد مخدرو تداوی معتادان متوقف کرده اند، اما تعدادی از کشورها از طریق سازمان ملل متحد با بخش تداوی معتادان در افغانستان کمک مالی میکنند.

شماری از معتادان مواد مخدر در گوشه یی از شهر کابل
شماری از معتادان مواد مخدر در گوشه یی از شهر کابل

به تازه گی حکومت طالبان یک مرکز پنجهزار بستر مراقبت از معتادان را در کابل افتتاح کرد که به گفته مسوولان، معتادان در کنار نجات از سردی هوا، در این مرکز مورد تداوی نیز قرار میگیرند.

پس از حاکمیت طالبان بسیاری از کشور ها کمک های خود را در زمینه مبارزه با مواد مخدر و کمک به معتادان متوقف کرده اند

در حال که مسوولان وزارت خارجه حکومت طالبان از جامعه جهانی میخواهند که در بخش مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان با آنان کمک کند، اما تحلیلگران میگویند که در نبود سروی و گزارش قابل اعتماد از وضعیت کشت کوکنار، جامعه جهانی حاضر نخواهد شد که کمکها در این بخش را از سر گیرد.

خالد پشتون عضو پیشین ولسی جرگه در این مورد میگوید:

" شرطی که جامعه جهانی در توافق دوحه بر اینها (طالبان) گذاشته شامل مواد مخدر است که امسال هم کاشته شده، از همین خاطر جامعه جهانی نگران است که کمکهای ما بجای این که به مردم برسد، نشود که به ضرر ما و در مقابل ما استعمال نشود."

گزارش سازمان ملل متحد که در ماه عقرب امسال نشر شد، نشان داد که در یک سال حاکمیت طالبان بر افغانستان، کشت کوکنار در این کشور ۳۲ در صد افزایش یافته، اما طالبان در آن زمان این گزارش را رد کرده بودند.

هرچند طالبان اعلان کردند که آنان اجازه نخواهند داد که پس از این بدون هماهنگی با آنان سروی کشت کوکنار در افغانستان انجام شود، اما در این اواخر سازمان ملل متحد با همکاری یک پوهنتون بریتانیایی سروی کشت کوکنار با استفاده از ستلایت را آغاز کرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG