لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

نشریه میل آنلاین: طالبان یک استاد پوهنتون را بازداشت کرده اند و سرنوشت وی معلوم نیست


استاد اسماعیل در یک حرکت مدنی در کابل برای مردم به ویژه دختران و پسران کتاب های رایگان توزیع می کرد
استاد اسماعیل در یک حرکت مدنی در کابل برای مردم به ویژه دختران و پسران کتاب های رایگان توزیع می کرد

نشریه میل آنلاین

  • نشریه بریتانیایی میل آنلاین مقاله را در مورد بازداشت یک استاد پوهنتون توسط طالبان به نشر رسانده است.

در آغاز مقاله می خوانیم که اسماعیل مشعل در یک حرکت نمادین به حمایت از حق تحصیل دختران، ده ها جلد کتاب را به مردم رایگان هدیه میداد، که روز پنجشنبه از سوی نیروهای امنیتی طالبان در کابل بازداشت شد.

نشریه می نویسد که عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست طالبان اواخر روز جمعه در توییترش نوشته که استاد مشعل «خیلی با مهارت اقدامات تحریک کننده برضد نظام را انجام میداد".

نشریه میل آنلاین به نقل از گزارش خبرگزاری فرانس پرس نوشته که فرید احمد فضلی یکی از همکاران استاد مشعل روز جمعه به آنها گفته که نیروهای امنیتی طالبان نخست این استاد را لت و کوب و بعد دستگیر کردند.

در ادامه مقاله میل آنلاین می خوانیم که اسماعیل مشعل، استاد پوهنتون زمانی که مدارک تحصیلی خود را در یک برنامه تلویزیونی خصوصی در اعتراض به بستن دروازه های پوهنتون به روی دختران و زنان به نمایش گذاشت، مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

نشریه میل آنلاین می نویسد که هنوز معلوم نیست، استاد مشعل در چه وضعیتی است و تا چه زمانی در بازداشت طالبان خواهد بود.

وزارت تحصیلات عالی طالبان از ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در پوهنتون ها در ۲۹ ماه قوس خبر داد.

این اقدام، واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال داشت و تلاش دیگری برای افزایش محدودیت‌های طالبان بر دختران و زنان تلقی ‌شده است.

طالبان همچنین در ماه جدی کار زنان را در یک- سوم سازمان‌ها و نهاد های غیردولتی منع کردند که عکس العمل های شدیدی را برانگیخت و بسیاری از سازمان‌ها فعالیت شان را قسما و یا به طور دایمی در افغانستان به تعلیق در آوردند.

ایکونومیک تایمز

  • روزنامه هندی ایکونومیک تایمز مقاله ای را در مورد افزایش فعالیت گروه طالبان پاکستانی یا (TTP) در پاکستان منتشر کرده است.

روزنامه در این مقاله به انفجار روز دوشنبه گذشته در مسجدی در پیشاور اشاره کرده که در نتیجه آن ۱۰۱ نفر کشته و تعدادی زیادی دیگر زخمی شدند.

ایکونومیک تایمز می افزاید، اگرچه در ابتدا یکی از فرماندهان طالبان پاکستان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت، اما سخنگوی تحریک طالبان پاکستان بعدا گفت که آنها در این حمله دست نداشته اند.

به گفته نویسنده، از زمانی که طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ کنترل افغانستان را به دست گرفتند، برخی از گروه های تروریستی از جمله طالبان پاکستانی حملات خود را در پاکستان افزایش داده اند.

به نوشته نشریه ایکونومیک تایمز، اگرچه اردوی پاکستان بیش از یک سال است که با طالبان پاکستان مذاکره می کند، اما نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

طالبان افغانستان نیز میزبان این مذاکرات بودند.

در این مقاله ایکونومیک تایمز می خوانیم که گروه طالبان پاکستانی اکنون به شیوه وحشیانه ای نیروهای امنیتی پاکستان را هدف گرفته و به این زودی برای از سرگیری مذاکرات صلح تمایل ندارد.

XS
SM
MD
LG