لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

شکایت مردم از تهدیدات امنیتی؛ مجاهد: پیشرفت‌ های امنیتی قابل ستایش است


یک نظامی ملیشه طالبان در شهر کابل
یک نظامی ملیشه طالبان در شهر کابل

با آن که حکومت طالبان بارها از تامین امنیت مردم در مرکز و ولایت‌های افغانستان سخن گفته است، اما شماری از شهروندان افغانستان می‌گویند، هنوز هم حملات انفجاری و انتحاری، سرقت‌های مسلحانه، اختطاف، قتل‌های هدفمند پایان نیافته و ادامه دارد.

شماری از شهروندان افغانستان از ولایت‌های مختلف به رادیو آزادی گفته اند که هنوز هم نگران امنیت‌شان هستند.

منیژه، باشندۀ ولایت بلخ در این باره به رادیوآزادی گفت:
"این که طالبان می‌گویند ما امنیت مردم را تأمین کرده ایم و وضعیت امنیتی خوب شده است، اما ما هنوز هم تشویش داریم آن گونه که مردم توقع دارند وضعیت خوب نشده است، دزدی و سرقت پول و مال مردم بیشتر شده است."

احمد ظاهر: امنیت هنوز درست تامین نیست

احمد ظاهر، باشندۀ ولایت لوگر می‌گوید که در نظام گذشته هم وضعیت امنیتی در کشور خوب نبود و حالا هم مشکلات امنیتی به گونۀ کامل برطرف نشده است:
"باز هم طوری که معلوم می‌شود در برخی مناطق مردم اختطاف می‌شوند، دزدها سرقت می‌کنند، امنیت هنوز درست تامین نیست ما از حکومت می‌خواهیم در این بخش کمی بیشتر توجه کند تا مردم از این ناحیه تشویش‌شان رفع شود."

اما به تازگی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در توییتی گفته است که پیشرفت‌های امنیتی در افغانستان قابل ستایش است.

مجاهد نوشته است: "زمانی بود که مردم مالک اموال خود نبودند، شاهراه‌ها مملو از دزدان بود و حالا که وضعیت امنیتی بهتر شده است، باید از نیروهای امنیتی (افراد طالبان) ستایش کرده و در کنارشان ایستاده شویم."

اما بر خلاف ادعای مجاهد، برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که هنوز هم قتل‌های هدفمند، اختطاف، دزدی‌های مسلحانه و دیگر رویدادهای امنیتی در افغانستان ادامه دارد.

به تازگی ویدیویی از جسد قطعه‌شدۀ فردی در صفحات مجازی منتشر شده که ادعا می‌شود منسوب به ستار سیرت، یک نیروی پیشین قطعۀ خاص نیروهای امنیتی افغانستان است.

بر اساس ادعاهایی که در صفحات اجتماعی مطرح شده، ستار سیرت یکی از نیروهای پیشین قطعات خاص کماندو بود که حدود دو هفته پیش از مسیر مزارشریف‌سرپل ربوده شد و پس از آن جسد قطعه شدۀ وی از همین ساحه پیدا شده ‌است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت با رادیو آزادی کشته شدن ستار سیرت را رد کرده و افزوده بود که چنین فردی از سوی نیروهای حکومت طالبان به قتل نرسیده است.

از سوی دیگر روز گذشته آصف وزیری، سخنگوی فرماندهی امنیۀ حکومت طالبان در ولایت بلخ خبرداد که هفت عضو یک خانواده به گونۀ مرموز در روستای جرقلعه ولسوالی چمتال این ولایت به قتل رسیده اند.

مسئولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان نیز روز گذشته خبردادند که در دو ماه گذشته به تعداد سیزده تجار و یا اعضای خانواده‌شان در تمام افغانستان به شمول کابل اختطاف شده اند.

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ این اتاق به رادیوآزادی گفت که این افراد بیشتر داکتران، صرافان و تاجران دوا و موتر هستند که یا خودشان و یا هم اعضای خانواده‌هایشان به ویژه کودکان‌شان اختطاف شده‌اند.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ حکومت طالبان روز گذشته به رادیوآزادی گفت که نیروهای امنیتی‌شان برای تأمین امنیت مردم تلاش دارند و به کسی اجازه نمی‌دهند تا امنیت مردم را به هم بزنند.

اما برخی شهروندان افغانستان می‌گویند، در کنار مشکلات امنیتی، فقر و بیکاری در این زمستان سرد زندگی را برایشان دشوار کرده است و جامعۀ جهانی باید برای حل این مشکلات‌شان توجۀ بیشتر کند.

XS
SM
MD
LG