لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

نشریه فارن پالیسی: محبوبه سراج به طالبان یاد آوری می‌کند که افغانستان را گروگان گرفته اند


محبوبه سراج
محبوبه سراج

نشریه فارن پالیسی

  • نشریه فارن پالیسی به اظهارات تازه محبوبه سراج نامزد جایزه صلح نوبل و از فعالان حقوق زنان افغان تمرکز کرده که می گوید، بانوان دیگر در هیچ عرصه در افغانستان حضور ندارند.

به نوشته نشریه، سراج گفته که زنان دیگر در جای دیده نمی شوند، اجازه برای هیچ چیزی ندارند، نمی توانند جایی بروند، به آموزش مشغول باشند و یا به کار بروند.

به گفتۀ محبوبه سراج تمامی تعهداتی را که طالبان هنگام مذاکرات صلح با اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا در مورد زنان در افغانستان سپرده بودند، دروغ بود.

در ادامه آمده که به استدلال سراج، پس از بازگشت به قدرت، طالبان دروغ های شان را تکرار کرده اند و در واقع قوانین شدید را به اجرا گذشته اند.

اما نامزد جایزه صلح نوبل به فارن پالیسی گفته که با نزدیک شدن افغانستان به سقوط در پرتگاه اقتصادی و اجتماعی، اکنون زمانش فرا رسیده تا جهان با طالبان تعامل کند.

به باور او باید به برخی توافق ها در نتیجه مذاکرات با طالبان دست یابند زیرا به این باور است که اگر چنین نشود، بیشترین بها را مردم فقیر، زنان و کودکان در افغانستان خواهند پرداخت.

محبوبه سراج که ۷۵ ساله است، در ادامه گفته که در هر دیدار به طالبان یاد آوری می کند که افغانستان را گروگان گرفته اند.

با وضع محدودیت های شدید بر کار، آموزش و حقوق زنان و دختران در افغانستان، هیچ کشوری در جهان حاضر نشده حکومت سرپرست طالبان را در نزدیک به یک و نیم سال گذشته به رسمیت بشناسد.

روزنامه واشنگتن ایگزامینر

  • روزنامه واشنگتن ایگزامینر به کتاب تازه کریستوفر میلر سرپرست وزیر دفاع پیشین امریکا تمرکز کرده که در آن گفته است، هیچ کسی در مورد جنگ های افغانستان و عراق حسابده قرار نگرفته.

کتاب میلر، نظامی که در هر دو جنگ حضور داشته، سه شنبه (۷ فبروری) عرضه شد.

کریستوفر میلر که برای یک و نیم ماه سرپرست وزارت دفاع امریکا بود، به واشنگتن ایگزامینر گفته که ایالات متحده در جنگ های افغانستان و عراق بازنده شد اما هیچ کسی حسابده و مسئول قرار نگرفت.

میلر که از سوی دونالد ترمپ برکنار شد، در ادامه گفته که ارزیابی شماری از مقام های ارشد نظامی می توانست امریکا را در جنگ افغانستان به اهدافش برساند اما او استدلال می کند که این صدا ها از سوی اداره ترمپ شنیده نمی شد.

اداره جو بایدن رئیس جمهور فعلی امریکا هم به خاطر نحوه خروج شتابزده از افغانستان با انتقاد ها از سوی شماری از اعضای حزب جمهوریخواه و منتقدانش روبرو شده.

اما مقام ها در اداره رئیس جمهور بایدن از این تصمیم دفاع کرده و گفته اند که توافق برای خروج مکمل نیرو های امریکایی که در نتیجۀ آن طالبان پس از دو دهه بر افغانستان دو باره حاکم شدند، از سوی اداره دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین اینکشور صورت گرفته بود.

XS
SM
MD
LG