لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

شمار کشته شده‌های زلزله ویرانگر ترکیه و سوریه به بیش از ۱۵ هزار تن رسید


ویرانی های ناشی از زلزله اخیر در سوریه
ویرانی های ناشی از زلزله اخیر در سوریه

خبرگزاری الجزیره به نقل از مقام‌های رسمی ترکیه و سوریه گزارش داده که شمار کشته شده‌های زلزله در این دو کشور به بیش از ۱۵ هزار تن رسیده.

الجزیره گفته طبق آمار رسمی ارائه شده از سوی ترکیه و سوریه، ۱۲۳۹۱ تن در ترکیه و ۲۹۹۲ تن در سوریه کشته شده اند.

با گذشت سه روز از زلزله، مردم ترکیه و سوریه انتقاد می‌کنند که عملیات امدادرسانی و نجات بر خلاف انتظار به کندی پیش می‌رود و تیم‌‌ها با تأخیر به برخی مناطق رسیدگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه دیروز چهارشنبه به منطقه زلزله زده قهرمان مرعش رفت و با مردمان آن مناطق آسیب دیده ملاقات کرد.

رئیس جمهور اردوغان تأیید کرد که عکس‌العمل‌های نخست حکومت توام با مشکلات بود، اما اطمینان داد که عملیات در حال حاضر به طور عادی انجام می‌شود و هیچ کسی بی‌سرپناه نخواهد ماند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مناطق زلزله زده رفته و از زلزله زده ها دلجویی کرده است
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به مناطق زلزله زده رفته و از زلزله زده ها دلجویی کرده است

زلزله زدگان در ترکیه و سوریه سومین شب متوالی را در هوای سرد سپری کردند و برخی همچنان منتظر بیرون آوردن اعضای خانواده خود از زیر آوار اند.

ملیک، زن ۶۴ ساله ساکن منطقه آنتاکیا ترکیه به رویترز گفت که آنها از زلزله زنده نجات یافتند، اما ابراز نگرانی کرد که سردی هوا و گرسنگی ممکن است آنها را بکشد.

خانم ملیک گفت که هنوز کمک‌های غذایی و خیمه به منطقه نرسیده است.

علاوه بر ترکیه، در سوریه نیز انتقاد هایی وجود دارند که عملیات نجات به کندی پیش می‌رود.

یک شهروند سوریه که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که پنج عضو خانواده‌اش زیر آوار گیرمانده اند، اما از اینکه تیم‌های نجات هنوز نتوانسته آنها را بیرون بکشد، شکایت می‌کند:
"دو روز بعد از زلزله، منتظر نجات خانواده‌ام هستم، پدر، مادر، برادر، خواهر و شوهرخواهرم زیر ساختمان‌های فروریخته هستند، تا اکنون از سرنوشت آنها هیچ خبری نیست. اینجا را ببینید کار امدادرسانی و نجات کُند است و آنها تجهیزات کافی ندارند."

افرادی که خانه های شان در زلزله ویران شده شب های سردی را در بیرون سپری می کنند
افرادی که خانه های شان در زلزله ویران شده شب های سردی را در بیرون سپری می کنند

در طول ۱۲ سال جنگ داخلی سوریه، خدماتی صحی و سایر تأسیسات آسیب دیده، بنابر این عملیات نجات در این کشور خیلی بطی پیش می‌رود.

رسانه‌ها به نقل از سازمان جهانی صحت خبر می‌دهند که تخمین زده می‌شود که تعداد قربانیان این زلزله به ۲۰ هزار تن برسد.

مردم در ترکیه و هم در سوریه، همچنان به خاطر پس لزره‌ها می‌ترسند که به خانه‌های‌شان بروند. حکومت‌های این کشورها هم به مردم هشدار می‌دهند که برای جلوگیری تلفات بیشتر از پس لرزه‌های احتمالی، از خانه‌های خود دور بمانند.

هنوز مشخص نیست که عملیات امدادرسانی و نجات در ترکیه و سوریه تا چه زمانی به پایان می‌رسد و مقام‌ها و تیم‌های امدادرسانی هنوز در این زمینه چیزی نگفته اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG