لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

یونیسف: افغانستان در سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین بحران‌های بشری را تجربه کرده‌است


آرشیف، شماری از خانواده‌های نیازمند حین دریافت کمک نان خشک در شهر کابل.
آرشیف، شماری از خانواده‌های نیازمند حین دریافت کمک نان خشک در شهر کابل.

صندوق وجهی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، افغانستان در سال گذشته میلادی یکی از بدترین بحران‌های بشری را تجربه کرده‌است.

این سازمان ناوقت روز پنج‌شنبه «۲۱ دلو ۱۴۰۱» با نشر گزارش سالانه‌اش در مورد افغانستان، یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت در افغانستان را فاصله گرفتن این کشور از جامعۀ جهانی خوانده است.

یکی از دلایل بدتر شدن وضعیت در افغانستان فاصله گرفتن این کشور از جامعۀ جهانی است.
یونیسف

در ادامه آمده که افغانستان از قبل نیز به دلیل آفات طبیعی تحت فشار قرار داشته، اما وضعیت در سال ۲۰۲۲ بدتر شده‌است.

یونیسف در گزارش سال ۲۰۲۲ خود در بارۀ افغانستان همچنان گفته که نقض حقوق اساسی زنان و دختران در افغانستان به شدت افزایش یافته است.

در این گزارش به محروم شدن دختران از رفتن به مکتب بالاتر از صنف ششم، ممنوعیت بر رفتن زنان به پارک‌ها و به ممنوعیت کار زنان در اداره‌های غیر دولتی اشاره شده‌است.

این درحالی‌ست که شماری از خانواده‌های افغان می‌گویند، در حال حاضر وضعیت زندگی‌شان بدتر از سال گذشتۀ میلادی است.

در حال حاضر وضعیت زندگی‌شان بدتر از سال گذشتۀ میلادی است.
شماری از خانواده‌های افغان

ذکیه یکی از زنان افغان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، از این‌که هیچ عاید و نان‌آوری ندارد، نیاز دارد تا فرد یا نهادی هر ماه به‌طور منظم به او کمک کند.

آرشیف، شماری از زنان نیازمند افغان که برای دریافت کمک صف کشیده اند.
آرشیف، شماری از زنان نیازمند افغان که برای دریافت کمک صف کشیده اند.

ذکیه می‌افزاید: "باید یک مؤسسه یا یک کس باشد به من این ماه دیگر ماه کارت جور کند کمک کند وضعیت من بسیار خراب است، نان‌آور در خانه ندارم دو هزار کرایۀ خانه می‌دهم، بل برق می‌پردازم، آب نداریم، من ضرورت بسیار زیاد دارم."

این درحالی‌ست که در ماه دسمبر ۲۰۲۲ پس از وضع ممنوعیت بر کار زنان در اداره‌های غیر دولتی از سوی طالبان، فعالیت شمار زیادی از نهاد‌های امداد رسان به گونۀ قسمی یا کامل متوقف و آغاز دوبارۀ آن مشروط بر ادامۀ کار زنان در این بخش شده‌است.

اما حکومت طالبان از جامعۀ جهانی خواسته تا کمک‌های بشردوستانه را به مسایل سیاسی ربط ندهد و گفته که تلاش می‌کند تا در بعضی بخش‌ها در اداره‌های غیر دولتی به زنان اجازۀ کار بدهند.

۱۳.۸ میلیون دختر و زن در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشری نیاز دارند.
سازمان ملل متحد

از سوی هم ادارهٔ سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان یک روز پیش از نشر این گزارش یونیسف، گفته بود که ۱۳.۸ میلیون دختر و زن در افغانستان در سال ۲۰۲۳ به کمک‌های بشری نیاز دارند.

همچنان در گزارش‌های قبلی سازمان ملل متحد آمده که ۲۸ میلیون تن در افغانستان در سال جاری میلادی نیازمند کمک‌های عاجل بشری هستند و هشدار داده که شش میلیون تن در این کشور با قحطی یک قدم فاصله دارند.

XS
SM
MD
LG