لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

سازمان داکتران بدون مرز: مردم افغانستان از دسترسی به خدمات صحی با کیفیت محروم اند


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و اطفال بیمار که به یکی از کلینیک های صحی در ولایت هلمند مراجعه کرده اند. اما در بسیاری حالات خدمات درست صحی به دلیل عدم موجودیت امکانات٬ ارائه نمیشود.
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان و اطفال بیمار که به یکی از کلینیک های صحی در ولایت هلمند مراجعه کرده اند. اما در بسیاری حالات خدمات درست صحی به دلیل عدم موجودیت امکانات٬ ارائه نمیشود.

سازمان داکتران بدون مرز(MSF) می گوید که افغان ها به دلیل فقر، محدودیت های طالبان و سیستم غیر فعال، از خدمات صحی محروم اند.

در گزارش این سازمان آمده که سیستم صحی غیر فعال ، فقر گسترده و محدودیت های روز افزون بر زنان از عوامل اصلی بحران انسانی جاری در افغانستان است.

در این گزارش، از پالیسی سازان، کمک کنندگان و مقام ها خواسته شده تا بر تلاش ها به هدف گسترش خدمات اولیه صحی در سطح ولسوالی تمرکز کنندتا به کمک آن دسترسی مردم به خدمات صحی را تضمین کنند.

گزارش می افزاید که بازیگران بین المللی باید مسایلی که بحران اقتصادی افغانستان را گسترش می دهد حل کنند، زنان باید فرصت تحصیل و کار پیدا کنند تا بتوانند درآمد خود و خانواده هایشان را افزایش دهند و در کل افغانستان باید مطمین شود که تعداد کافی زن در عرصه صحی گماشته شده تا به نیازها در این بخش پاسخ دهند.

یک کلینیک دندان در ولایت غور
یک کلینیک دندان در ولایت غور

بر اساس گزارش داکتران بدون مرز، مردم مناطق دور افتاده افغانستان با اینکه پول مصارف سفر را ندارند و مجبور می شوند که برای انتقال بیماران شان قرض بگیرند ، مسافت های طولانی را برای تداوی در یک مرکز صحی با کیفیت و خوب طی می کنند.

بر اساس این گزارش، ۹۵ درصد مردم افغانستان می گویند که در ۱۲ ماه گذشته حتی پول کافی برای غذا نداشته، زیرا مردم بیکار اند، حقوق برای شان پرداخته نشده و نرخ مواد غذایی ضروری روز به روز افزایش می یابد.

وزارت صحت عامه حکومت طالبان گزارش سازمان داکتر بدون مرز را رد کرده است

این همه در حالیست که اقتصاد افغانستان به دلیل تحریم های بین المللی به طور مداوم رو به سقوط بوده و دارایی های بانک مرکزی افغانستان به میزان ۷ میلیارد دالر مسدود شده است.

اما وزارت صحت عامه حکومت طالبان گزارش سازمان داکتران بدون مرز MSF را رد کرده است.

داکتر شرافت زمان سخنگوی این وزارت شام دوشنبه در گفتگوی با رادیو آزادی بدون اشاره به یافته های این گزارش گفت:

«متاسفانه برخی از نهادها اظهارات بی اساس دور از واقعیت و بدون مدرک ارایه می کنند و می گویند در عرصه صحت مشکلات وجود دارد یا اینکه نظام صحت عامه در افغانستان ضعیف شده است. این دور از واقعیت و بی اساس است. آنچه پیشرفت ها در یک سال صورت گرفته شهروندان ما به خوبی میدانند که بخش خدمات صحی تا چه حد تغییر کرده، چقدر پیشرفت کرده و چند مرکز صحی ساخته شده است.»

بر اساس گزارش سازمان داکتران بدون مرز٬ روستا نشینان در افغانستان مجبور اند به خاطر دسترسی به خدمات صحی فاصله های طولانی را بپیمایند
بر اساس گزارش سازمان داکتران بدون مرز٬ روستا نشینان در افغانستان مجبور اند به خاطر دسترسی به خدمات صحی فاصله های طولانی را بپیمایند

با این حال، در گزارش داکتران بدون مرز همچنین آمده که در برخی مراکز صحی تحت حمایت این موسسه، در پرکردن جای خالی همه داکتران به ویژه متخصصان زنان با مشکل مواجه شده است.

داکتران بدون مرز در این گزارش خود می پرسد که اگر زنان اجازه تحصیل نداشته باشند، نسل جدید داکتران، نرس ها و قابله ها از کجا پیدا می شوند؟

فیلیپ ریبیرو، مدیر کل سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان می گوید که امیدها مبنی بر از بین رفتن موانع خدمات صحی پس از پایان جنگ در افغانستان ناشی از موانع و ترس های جدید است.

او در ادامه می گوید که ممکن است افغانها در حال حاضر هنگام مراجعه به شفاخانه ها با خطرات امنیتی کمتری روبرو شوند، اما شکی نیست که این کار به دلیل نبود سرویسهای صحی برای شان دشوارتر شده است.

XS
SM
MD
LG