لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۹

نشریهٔ دپرینت: زنان زندانی در زندان پلچرخی خواهان بررسی فوری دوسیه های شان اند


 تصویر آرشیف: زندان پلچرخی کابل
تصویر آرشیف: زندان پلچرخی کابل

نشریهٔ دپرینت

  • نشریه « دپرینت » در شماره تازه خود مطلبی را در مورد زندانیان ٬ به ویژه زندانیان زن در افغانستان به نشر رسانده است.

این نشریه به نقل از ریاست محابس حکومت طالبان نوشته است که در حال حاضر در افغانستان ۱۴ هزار نفر زندانی اند که از این میان یک هزار تن شان زنان هستند.

در حالی که نهاد های مدافع حقوق بشر همواره از طالبان خواسته اند که فعالان حقوق بشر و زنانی را که به خاطر حقوق خود صدا بلند کرده اند بازداشت نکنند و رها کنند٬ اما محمد یوسف مستری رئیس محابس حکومت طالبان گفته است که همه ۱۴ هزار زندانی در این زندان ها به خاطر ارتکاب اعمال جنایی زندانی شده اند.

وی همچنان گفته است که در میان این افراد هیچ بندی سیاسی وجود ندارد و پانزده هزار تن دیگر پس از آن که دوسیه های شان تکمیل گردید٬ از زندان ها رها شده اند.

وی در عین حال گفته است که سه هزار زندانی دیگر نیز به زودی آزاد خواهند شد.

یوسف مستری به نشریه « دپرینت » گفته است که زندان های افغانستان گنجایش صرف ۲۰ هزار زندانی را دارد.

این نشریه گفته که زندانیان زن در زندان پلچرخی از طالبان خواسته اند تا دوسیه های شان را به زودی و به صورت شفاف بررسی کنند.

نشریه «لاتینا»

  • نشریه «لاتینا» در شماره روز دوشنبه خود با توجه به روز بین المللی رادیو مطلبی را در مورد وضعیت رادیو ها در افغانستان به نشر رسانده است.

مقاله نویس گفته است که از زمان تسلط طالبان به قدرت در افغانستان٬ ۱۱۷ دستگاه نشرات رادیویی در افغانستان به دلیل مشکلات مالی متوقف گردیده و در مجموع ۱۹۰۰ تن از کارمندان این رادیو هانیز بیکار شده اند.

نشریه در ادامه به نقل از اتحادیه ژورنالیستان افغانستان گفته است که پیش از به قدرت رسیدن طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ میلادی٬ به صورت مجموعی ۳۴۵ دستگاه نشرات رادیویی فعالیت داشت که پنج هزار نفر در آن مصروف کار بودند و از این میان ۱۲ صد تن آنان را زنان تشکیل می داد.

نشریه « لاتینا» همچنان گفته است که بیشترین تعداد بیکار شده ها را زنان و دختران تشکیل می دهد زیرا ۱۰۷۵ کارمند زن٬ کار خود را از دست داده و دیگر نمیتوانند در این عرصه کار کنند.

XS
SM
MD
LG