لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۴

کمیته حفاظت از خبرنگاران: حکومت طالبان سانسور رسانه‌های خبری را متوقف کند


صفحه نخست وب سایت رادیو آزادی
صفحه نخست وب سایت رادیو آزادی

وضع محدودیت بر نشرات رسانه‌ها به ویژه مسدود شدن وب سایت‌های رادیو آزادی و رادیو صدای آمریکا در این اواخر، نگرانی کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران "CPJ" را برانگیخته است.

این کمیته به روز دوشنبه با نشر اعلامیه‌ای از حکومت طالبان خواسته تا سانسور رسانه‌های خبری در افغانستان را متوقف کند.

در اعلامیۀ این کمیته همچنان از مقام‌های طالبان خواسته شده است تا دسترسی به وب سایت‌های رادیو آزادی و صدای آمریکا در افغانستان را باز گرداند.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران به نقل از گزارش رادیو صدای آمریکا نوشته است که وب سایت‌های هر دو رسانه در سه شرکت مخابراتی افغان بیسیم، روشن و اتصالات افغانستان غیرقابل دسترسی است، اما برای کاربران شرکت مخابراتی دولتی "سلام " در کنترل طالبان قابل دسترس می‌باشد.

شورای سراسری ژورنالیستان افغان با تایید پیشنهاد کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران می‌گوید، دسترسی به اطلاعات نیاز مردم در افغانستان است.

حفیظ الله بارکزی، رئیس این شورا روز سه‌شنبه به رادیوآزادی گفت:
"این یک مسئله معلوم‌دار است که وب سایت‌ها و رادیوهای خارجی مسدود شده است، پیشنهاد من به امارت اسلامی این است که در شرایط فعلی که مردم سخت به اطلاعات نیاز دارند، به همین گونه بشریت، راه بهتر این است که با هم بنشینند و راه حل را پیدا کنند، تا اینکه مردم و جامعۀ بشریت از اطلاعات محروم نشوند."

اما مسئولان حکومت طالبان در پیوند به خواست کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران و شورای سرتاسری ژورنالیستان افغانستان به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان موضوع محدود شدن دسترسی به وب سایت‌های رادیو آزادی را رد کرده بود.

مجاهد همچنان گفته بود که آنان متعهد به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در چوکات شریعت اسلام هستند.

حکومت طالبان حدود دو نیم ماه پیش نیز نشرات رادیو صدای آمریکا و رادیوآزادی را روی امواج متوسط و اف ای ام در افغانستان متوقف کرده بود.

اخیراً دسترسی مخاطبان رادیو آزادی به وب سایت‌های این رسانه در افغانستان نیز محدود شده است.

جیمی فلای، رئیس عمومی رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در واکنش به اقدام طالبان برای جلوگیری از دسترسی به وب سایت‌های پشتو و دری رادیو آزادی در افغانستان گفت که از هر طریق ممکن برنامه‌ها و اطلاعات به طرفداران این رادیو در افغانستان رسانده خواهد شد.

آقای فلای گفت که وقتی طالبان امواج اف‌ام و متوسط رادیو آزادی را بستند، آنها با پخش ۲۴ ساعته رادیو آزادی، پاسخ دادند.

پیش از این نیز کمیته حفاظت از خبرنگاران گزارش ویژه‌ای در مورد بحران رسانه‌ای در افغانستان منتشر کرد بود که نشان دهندۀ وخامت سریع آزادی مطبوعات از زمان تسلط طالبان بر کشور در ماه آگست سال ۲۰۲۱ بود.

XS
SM
MD
LG