لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

تهدید داعش در افغانستان؛ آمریکا: در صورت لزوم علیه این گروه اقدام می‌کنیم


آرشیف - جنگجویان گروه داعش
آرشیف - جنگجویان گروه داعش

در حالی که هفتۀ گذشته در گزارش سازمان ملل متحد مشخص شد که داعش قصد حمله به سفارتخانه‌های ایران، چین و هند در کابل را دارد، حکومت طالبان می‌گوید که یک مخفیگاه داعش را در کابل از بین برده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان امروز سه‌شنبه رادیو آزادی گفت، این عملیات ساعت ۱۰ شب گذشته پایان یافت که در نتیجه به گفتۀ وی، شماری از داعشی‌ها کشته و شمار دیگر زنده به اسارت گرفته شدند:
"ساختمان فروریخته است، برخی اجساد زیر ساختمان هستند، اجساد کمی پیدا شده است. تعدادی کشته و تعدادی نیز دستگیر شدند. در میان آنها اتباع خارجی هم بودند. این یک گروه بسیار شریر بود و در حملات اخیر در کابل دست داشتند و تحت تعقیب ما بودند."

شاخۀ ولایت خراسان داعش در اوایل سال ۲۰۱۵ در ننگرهار ظهور کرد و فعالیت‌هایش به سرعت در ولایت‌های کنر و جوزجان هم گسترش یافت.

این گروه در سال ۲۰۱۶ در عملیات نظامیان امریکا و افغان تضعیف شد.

اما حالا دوباره فعال شده و به تهدید جدی برای امنیت افغانستان {تحت حاکمیت طالبان} مبدل شده.

کارشناسان می‌گویند که با نبود حضور نیروهای خارجی در افغانستان و آزادی صدها زندانی داعش از زندان‌ها در این کشور، این گروه تندرو اسلامگرا دوباره تقویت شده است.

هرچند سخنگوی طالبان تعداد دقیق تلفات این رویداد را فاش نکرد، اما یک منبع رسمی دیگر از طالبان به رادیو آزادی گفت که در این رویداد ۱۰ داعشی کشته شده اند.

طالبان در حالی در مورد عملیات بر مخفیگاه نظامیان داعش در کابل صحبت می‌کنند که پیش از این گفته بودند این گروه از بین رفته و توان سر بلند کردن را ندارد.

از سوی دیگر وزارت خارجۀ ایالات متحدۀ آمریکا شاخۀ خراسان گروه داعش را تهدیدی خطرناک برای افغانستان می‌داند.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

ند پرایس، سخنگوی این وزارت به روز دوشنبه به رسانه‌ها گفت که آمریکا متعهد به مبارزه با گروه داعش است و در صورت لزوم علیه آن اقدام خواهد کرد:
"البته گروه خطرناک داعش‌خراسان در افغانستان وجود دارد. ما کشتار داعش‌خراسان را دیده‌ایم، هیچ آمریکایی نیازی به یادآوری خطری که این گروه هنگام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در آگست ۲۰۲۱ ایجاد کرد، ندارد. رئیس جمهور بایدن متعهد است که بر داعش- خراسان تمرکز کند و در صورت لزوم و یا در صورت مشاهده نقشه‌های آنها که آمریکا و متحدانش را هدف قرار می‌دهد، علیه آنها اقدام خواهیم کرد."

این در حالی است که پنج‌شنبۀ گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تهدیدات داعش برای جهان، شماری از کشورهای عضو شورای امنیت از گسترش تروریسم در افغانستان و گروه داعش ابراز نگرانی کرده و از خطر تروریزم و گروه داعش به منطقه و جهان هشدار دادند.

کشورهای شرکت کننده در این نشست ابراز نگرانی کردند که گروه داعش در حال برگشت به افغانستان و منطقه است.

XS
SM
MD
LG