لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

هشدار اعضای شورای امنیت در مورد تهدید احتمالی داعش به منطقه و جهان از افغانستان


آرشیف، شماری از جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان، مسئولیت بیشتر حملات اخیر در افغانستان را گروه داعش به عهده گرفته است.
آرشیف، شماری از جنگجویان وابسته به داعش در افغانستان، مسئولیت بیشتر حملات اخیر در افغانستان را گروه داعش به عهده گرفته است.

شماری از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد از گسترش هراس‌افگنی در افغانستان و تهدید احتمالی داعش به منطقه و جهان هشدار می‌دهند.

ژنگ جون، نمایندهٔ دایمی چین روز پنجشنبه «۲۰ دلو ۱۴۰۱» در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورد تهدید احتمالی داعش به منطقه و جهان راه اندازی شده بود گفت، داعش در حال برگشت به افغانستان و منطقه است.

داعش در حال برگشت به افغانستان و منطقه است.
نماینده دایمی چین در سازمان ملل متحد

وی همچنین از تبلیغات مشترک و تبادل نیروهای نظامی و عملیاتی داعش و جنبش اسلامی ترکستان ابراز نگرانی کرد و از طالبان خواست تا برای جلوگیری از ادغام شبه‌نظامیان گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان گام‌های ملموس بردارند.

آرشیف، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد
آرشیف، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد

سخنگویان طالبان به پرسش‌های رادیو آزادی در مورد فعالیت‌ها و تهدیدات داعش در افغانستان پاسخی ندادند، اما پیشتر گفته بودند که این گروه را شکست داده‌اند.

اما لانا زکی نسیبه، نمایندهٔ امارات متحدهٔ عربی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که تبلیغات غیر قانونی گروه‌های هراس‌افگنی در افغانستان به زبان‌های محلی و منطقه‌ای پخش می‌شود.

تبلیغات غیر قانونی گروه‌های هراس‌افگنی در افغانستان به زبان‌های محلی و منطقه‌ای پخش می‌شود.
نماینده دایمی امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد

او افزود: "در افغانستان تبلیغات نادرست شاخهٔ خراسان داعش به زبان‌های محلی برای جذب افراد بیشتر پخش می‌شود، ما باید در پاسخ به این تهدید در حال تحول هوشیار باشیم و اطمینان حاصل کنیم که پیام‌های جایگزین قبل از تبلیغات به مردم برسد."

نیکولا دوریویر، نمایندهٔ دایمی فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت این سازمان گفت که گزارش‌های تأیید شده‌ای وجود دارد که گروه‌های هراس‌افگن یک بار دیگر ریشه‌های خود را در افغانستان گسترش داده‌اند.

نیکولا دوریویر، نمایندهٔ دایمی فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت
نیکولا دوریویر، نمایندهٔ دایمی فرانسه در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت

وی خواستار از بین بردن منابع مالی گروه‌های هراس‌افگن و اقدام عملی در برابر آن‌ها شد.

شینو مینتسوکو، نمایندهٔ جاپان در شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌گوید که کشورش نگران فعالیت‌های داعش در افغانستان است.

او افزود: "با وجود آسیب‌های دوامدار به رهبران داعش، این گروه همچنان تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. همانطور که در گزارش سرمنشی به آن اشاره شده‌است، فعالیت‌های داعش و گروه‌های وابسته به آن در خاور میانه و افریقا باعث نگرانی عمیق است. به ویژه، جاپان که نگران فعالیت‌های شاخهٔ خراسان داعش در افغانستان است."

جاپان نگران فعالیت‌های داعش در افغانستان است.
نماینده دایمی جاپان در سازمان ملل متحد

نمایندهٔ جاپان در سازمان ملل متحد خواستار مبارزه با فقر و نابرابری در کنار مبارزه با هراس‌افگنی شد و افزود: "تا زمانی‌که فقر و نابرابری از بین نرود هراس‌افگنی از بین نخواهد رفت."

در نشست روز پنج‌شنبهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز گفته شد که داعش به تکنالوژی جدید دست یافته است.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که سازمان ملل متحد در گزارشی گفته است که گروه داعش هشدار داده است که به سفارت‌های چین، هند و ایران در افغانستان حمله خواهد کرد تا طالبان را در جهان منزوی کند.

XS
SM
MD
LG