لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

منبع: افراد طالبان به دفتر تلویزیون خصوصی تمدن در کابل هجوم بردند


لوگوی تلویزیون خصوصی تمدن
لوگوی تلویزیون خصوصی تمدن

یک منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به رادیو آزادی می‌گوید، ۴:۳۰ دقیقۀ عصر روز سه‌شنبه ده فرد مسلح که خودشان را مربوط به وزارت داخلۀ حکومت طالبان معرفی کردند، به تلویزیون تمدن در کابل هجوم بردند.

این منبع گفت که این افراد با ایجاد رعب و وحشت وارد ساختمان شدند و همه کارمندان این رسانه را در یک سالون جمع کردند و اجازۀ کار کردن نمی‌دادند.

منبع افزود که این افراد مسلح پس از نیم ساعت از ورودشان سه موتر این رسانه را نیز با خود بردند.

این رسانه هرچند از مقامات طالبان خواستار پی‌گیری شده، اما تا اکنون جزییات مشخص از چرایی ورود این افراد برایشان وضاحت داده نشده است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت که این تیم برای تلاشی خانه به خانه به آن منطقه رفته بودند و به گونۀ اشتباهی وارد ساختمان این رسانه شدند:
"موضوع این بوده که خانۀ کدام فرد باید تلاشی می‌شد و نیروهای ما به گونۀ اشتباهی وارد تلویزیون شدند. پس از آنکه متوجه شدند معذرت خواستند و بیرون شدند."

در همین حال مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه با نشر اعلامیه‌ای هجوم به تلویزیون تمدن و رفتار خشن، توهین آمیز و تهدیدآمیز با کارمندان و ضبط وسایط نقلیۀ این رسانه را یک اقدام خودسرانه و تخطی آشکار قانون رسانه‌های همگانی خوانده است.

این مرکز از این افراد به عنوان نیروهای حکومت طالبان یاد کرده است.

ولی زاده: تهدید و هجوم طالبان در یکی از رسانه ها در داخل افغانستان نقض صریح قانون است

سمیه ولی‌زاده، مسئول کمیتۀ ارتباطات و دادخواهی مرکز خبرنگاران افغانستان به رادیو آزادی گفت:
"تهدید و هجوم طالبان در یکی از رسانه ها در داخل افغانستان نقض صریح قانون است. در این راستا مرکز خبرنگاران از حکومت طالبان می‌خواهد تا در مورد دلایل هجوم‌شان به این رسانه وضاحت بدهد و از تکرار چنین موارد جلوگیری شود. اگر کدام تخظی از سوی رسانه‌ها مشاهد می‌شود باید از سوی کمیسیون رسانه‌ای بررسی شود."

نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به رادیو آزادی می‌گوید که این موضوع را با مقامات حکومت طالبان شریک کرده و هنوز این موضوع تحت بررسی قرار دارد.

ظریف کریمی، رئیس اجرایی این نهاد به رادیو آزادی گفت:
"ما در ارتباط به این موضوع با دو یا سه مرجع صحبت کردیم تا در مورد این برخورد بررسی و وضاحت داده شود."

این رسانه که در افغانستان فعالیت می‌کند بیشتر برنامه‌های اسلامی را نشر می‌کند.

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که استخبارات حکومت طالبان پیش از این هم به این رسانه دستور داده بود که از پخش سریال هرچند با محتوای اسلامی، خودداری کند.

اما سخنگویان حکومت طالبان همواره گفته اند که متعهد به آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ها در چوکات شریعت اسلام هستند.

پیش از این کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران روز دوشنبۀ گذشته با اشاره به بسته شدن وب‌ سایت‌های رادیو آزادی و صدای آمریکا از حکومت طالبان خواسته بود که سانسور رسانه‌های خبری در افغانستان را متوقف کند.

این در حالیست که مرکز خبرنگاران افغانستان به تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ گزارش داده بود که ۲۶۰ مورد نقض آزادی رسانه و خبرنگاران را به شمول تهدید، بازداشت و رفتار خشونت آمیز در افغانستان در این سال ثبت کرده است.

XS
SM
MD
LG