لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

نغمه برای بار دوم صدایش را به حمایت از زنان و دختران افغان بلند کرد


شاپری نغمه، آوازخوان معروف افغانستان
شاپری نغمه، آوازخوان معروف افغانستان

شاپری نغمه، آوازخوان معروف افغانستان می‌گوید، بخاطر نقض حقوق زنان و دختران افغان از هر راهی چه شعر و یا آهنگ صدا بلند می‌کند:
"این بسیار ما را آزار می‌دهد که دروازۀ مکاتب و پوهنتون‌ها به روی دختران ما بسته شده است، پس من هم همصدا با آنان هستم، این آواز خود را برای آنان بلند می‌کنم اگر از راه شعر، آهنگ یا هر قسم مبارزه دیگری که باشد".

نغمه می‌گوید، این گونه می‌خواهد صدای خود را به جهانیان برساند که برای خواستن حقوق زنان و دختران افغان با آنان همصدایی صورت گیرد.

وی از مقام‌های طالبان هم می‌خواهد همه محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران را لغو کنند.

آهنگ نخست نغمه که سه ماه پیش به چالش‌های زنان و دختران افغانستان خوانده شده بود، بدون موزیک بود.

اما این آهنگ را همراه با موسیقی خوانده است.

وی در مورد آهنگ جدیدش می‌گوید:
"موسیقی آن در پشاور پاکستان ساخته شده، کمپوزش از ماستر علی حیدر و شعر از هارون حکیمی است، انشاءالله که درد من و شاعر با هم تلفیقی شوند که این گونه یک عاطفه را در دل کسانی پیدا کند که مکاتب را به روی دختران ما بستند."

نغمه نخستین آهنگ خود در مورد محدودیت‌ها و چالش‌های زنان و دختران افغان را بخاطری بدون موسیقی خوانده بود که به گفتۀ خودش، مقام‌های طالبان آن را بشنوند و محدودیت‌های وضع شده را لغو کنند.

این بار هم چنین خواستی از طالبان دارد اما به نظر می‌رسد که این بار از طالبان ناامید شده و برای همین خواستار حمایت و همصدای جهانیان نیز شده است.

XS
SM
MD
LG