لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

یک محکمه آمریکا پرداخت غرامت از پول منجمد شده افغانستان را رد کرد


آرشیف
آرشیف

یک محکمۀ آمریکا فیصله کرد که بازماندگان قربانیان حملات تروریستی یازدهم سپتمبر مستحق سه ونیم میلیارد دالر پول منجمد شدۀ افغانستان در امریکا نیستند.

جورج دانییل قاضی محکمۀ منهاتن نیویارک روز سه‌شنبه گفت چون حکومت طالبان بنابر دلایل قانونی مشروعیت نداشته بنا برین سپردن سرمایه‌های بانک مرکزی افغانستان به بازماندگان قربانیان این حملات به مثابۀ اعتراف به مشروعیت حکومت طالبان خواهد بود.

قاضی دانییل به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و افزود که محاکم این کشور صلاحیت فیصله در این مورد را ندارند.

وی نوشت که در حملات یازدهم سپتمبر باید طالبان مسئول دانسته شوند نه مقامات حکومت مخلوع افغانستان یا مردم این کشور.

این فیصله یک شکست بزرگ برای کسانی می‌باشد که یک بخش از هفت میلیارد دالر پول منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان در آمریکا را برای دعوای قضایی بازماندگان حملات یازدهم سپتمبر اختصاص داده بودند.

لی وولوسکی و دیگر وکیلان مدافع بازماندگان قربانیان حملات یازده هم سپتمبر بر این فیصله قاضی اعتراض کرده گفت که خواهان استیناف خواهند شد.


رئیس جمهور آمریکا در ماه فبروری سال گذشته اعلان کرد که نصف از هفت میلیارد دالر منجمد شدۀ بانک مرکزی افغانستان را به دعوای قضایی بازماندگان قربانیان حملات یازدهم سپتمبر اختصاص می‌دهد و متباقی به مردم افغانستان تعلق می‌گیرد.

وزارت خزانه‌داری ‌آمریکا در ماه دیسمبر گذشته گفت که سه ونیم میلیارد دالر به یک صندوق امانت در سوئیس انتقال خواهد شد تا حکومت طالبان به آن دسترسی نداشته باشد.

اسامه بن لادن و دیگر رهبران شبکۀ القاعده که مسئولان حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ بر آمریکا پنداشته می‌شوند هنگام این حملات تحت حاکمیت طالبان در افغانستان بسر می‌بردند.

این حملات که بزرگترین حملات تروریستی بر امریکا شناخته می‌شود حدود سه هزار کشته به جا گذاشت و به تعقیب آن امریکا و متحدین بیست سال پیش به افغانستان حمله ور شدند.

XS
SM
MD
LG