لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

جو بایدن: به حمایت از اوکراین برای دفاع از آزادی‌اش ادامه می‌دهیم


جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حین سخنرانی در اوکراین
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا حین سخنرانی در اوکراین

فردا جمعه (۲۴ فبروری) از تهاجم غیر موجه روسیه بر اوکراین یک سال می‌گذرد و جنگ بدون کدام پیروزی برای مسکو همچنان با شدت ادامه دارد.

بخش‌های از شرق و جنوب اوکراین شاهد حملات و راکت پرانی‌های نیروهای روسی بوده اند که همواره تلفات غیرنظامی را نیز به همراه داشته است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شمار از رهبران دیگر کشورهای عضو ناتو، برای حمایت از اوکراین به اینکشور رفتند و با رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی و سایر مقام‌های اوکراینی در کی‌یف دیدار کردند.

بایدن در آخرین روز سفرش در نشست سران نه کشور حوزه شرق ناتو در وارسا پایتخت پولند گفت که به حمایت از اوکراین ادامه خواهند داد:
"ما به اوکراین همکاری‌های امنیتی حیاتی را فراهم کردیم. برای میلیون‌ها بیجا شده کمک‌ها را فراهم کردیم. همکاری داشته ایم که از دسترسی اوکراین به خدمات اساسی، اطمینان حاصل شود و یکجا با هم به حمایت از اوکراین ادامه خواهیم داد تا از آزادی‌اش دفاع کند."

در آستانۀ یک سالگی آغاز تهاجم روسیه بر اوکراین، مسئول نماینده سازمان ملل متحد در اینکشور گفت که از آغاز جنگ تا اکنون بیش از هشت هزار غیرنظامی اوکراین کشته شده اند.

شماری از نظامیان اوکراین
شماری از نظامیان اوکراین

شمار زخمی‌ها هم در این گزارش بیش از ۱۳ هزار تن گفته شده است.

ولکر ترک کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش تازه گفته که هر روز شاهد تخطی آشکار حقوق بشری در اوکراین استند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین دو ماه پیش تائید کرد که بیش از ۱۳ هزار نظامی کشورش از آغاز جنگ کشته شده اند.

اینسو روزنامه نیویارک تایمز هفته گذشته گزارش داد که شمار سربازان کشته شده و زخم برداشته روسی در تهاجم‌شان بر اوکراین به نزدیکی ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

روزنامه گفته بود که این سربازان در نتیجه محاسبه نادرست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه کشته و یا زخمی شده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گزارش می‌دهد که در یک سال گذشته و با آغاز تهاجم غیر موجه روسیه، نزدیک به ۸ میلیون تن از شهروندان اوکراین در کشور‌های اروپایی پناه برده اند.

شمار بیجا شده‌های داخلی هم در نتیجه جنگ حدود ۶ میلیون تن گفته شده است، جنگی که به جدی‌ترین بحران در اروپا پس از جنگ دوم جهانی مبدل شده و نامی هم از خاموشی نمی‌گیرد.

مرتبط

XS
SM
MD
LG