لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۲

درد ها و رنج های زنان افغان روی صحنهٔ تیاتر شهر سیاتل امریکا فریاد زده شد


صحنه یی از نمایش تیاتری « هزار خورشید تابان» در شهر سیاتل امریکا
صحنه یی از نمایش تیاتری « هزار خورشید تابان» در شهر سیاتل امریکا

اپرای مشهور شهر سیاتل در امریکا زندگی زنان افغان را به نمایش گذاشته، تلاش کرده، تا به مردم نشان دهد، چه بر سر زنان گذشته و وضع کنونی از چه قرار است.

ازدواج های اجباری دختران در سنین پایین، دره زدن های طالبان و زندگی محدود زنان صحنه هایی است که هنرمندان و بازیگران اپرای سیاتل روی آن تمرکز دارند.

این نمایش اپرای سیاتل را رویا سادات فیلمساز افغان کارگردانی کرده است:

"نکتۀ کلیدی نمایش در مورد زنان و عشق است، در بارۀ توانمندی زنانی که صدایشان را بلند کرده، و برای خودشان برخاسته اند."

رویا سادات این نمایش اپرا را بر اساس رمان مشهور"هزار خورشید تابان" خالد حسینی روی صحنه آورده است.

"هزار خورشید تابان" دومین رمان خالد حسینی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، علاوه به آنکه برای حد اقل سه هفته در امریکای شمالی در رمزه پر فروش ترین رمان ها بود به ده زبان زنده دنیا نیز ترجمه شده است.

رویا سادات کارگردان افغان
رویا سادات کارگردان افغان

این رمان در مورد زندگی تلخ دو زن افغان به نام های مریم و لیلا است که ۲۰ سال اختلاف سنی داشته اگرچه انباق هستند، اما رفتار نادرست، آزار و اذیت و محدودیت های همسر و جامعه باعث می شود که آنها دلسوز یکدیگر شوند.

کتاب هزار خورشید تابان وضعیت رقتبار زنده گی زنان افغانستان را تحت حاکمیت طالبان بیان می کند

رویا سادات قبل از این نمایش اپرا به خبرگزاری فرانسپرس گفت داستان زنان افغان، همان داستان قدیمی و تلخ است که تغییر نکرده است:

"متأسفانه این داستان غم انگیز دوباره برای زنان، مردم و کشورم تکرار می شود، این داستانی نیست که در گذشته اتفاق افتاده و اکنون شما در مورد آن می شنوید، این وضعیت در حال حاضر ادامه دارد."

دو تن از زنانی که در نمایش تیاتری « هزار خورشید تابان » اشتراک کرده بودند
دو تن از زنانی که در نمایش تیاتری « هزار خورشید تابان » اشتراک کرده بودند

در اپرای سیاتل، داستان افغانستان به زبان انگلیسی روایت می شود و هنرپیشه ها لباس افغانی به تن دارند.

اپرا شکلی از نمایش تیاتر است که در آن بازیگران نقش های دراماتیک را از طریق موسیقی روایت می کنند و برای هر قصه لباس، صحنه و گاهی نیز رقص خاص اجرا می شود.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، این نخستین بار است که وضعیت جاری زنان افغان در یک صحنۀ بین المللی به نمایش گذاشته می شود.

از اگست سال ۲۰۲۱ میلادی زمانی که طالبان دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، دختران افغان از تحصیل محروم شده، کار زنان در ادارات غیر دولتی ممنوع شد و براساس گزارش ها زنانی که برای احیای حقوق شان تظاهرات کردند، زندانی و شکنجه شدند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG