لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

ملل متحد: رویکرد خشونت‌آمیز در برابر زنان باید به پایان برسد


شماری از زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف
شماری از زنان معترض در کابل - عکس از آرشیف

دفتر سازمان ملل متحد در جنوا می‌گوید، یكی از سه زن در جهان خشونت فیزیکی خانوادگی را تجربه می‌كند.

این اداره روز یکشنبه در صفحهٔ توییتر‌ش نوشته است، این خشونت با زنان عمداً از سوی شریک زندگی آن‌ها صورت می‌گیرد.

سازمان ملل متحد خشونت با دختران و زنان را نقض حقوق بشر عنوان می‌کند و هشدار می‌دهد که این کار نتیجهٔ مخرب دارد و ممکن نتیجهٔ آن مرگ باشد.

سازمان ملل متحد خواستار پایان یافتن رویکرد خشونت‌آمیز در برابر زنان شده است.

هشدار در مورد نتیجهٔ خشونت در برابر دختران و زنان در حالی مطرح می‌شود که نهاد‌های حامی حقوق بشر افغانستان را به‌عنوان تهدید‌آمیز‌ترین کشور برای دختران و زنان در جهان خوانده اند.

آن‌ها برای اثبات ادعای‌شان بر محدودیت‌های وضع شده در برابر زنان و دختران در افغانستان اشاره می‌کنند که به اساس آن نمی‌توانند به مکتب و پوهنتون بروند، اجازه کار را ندارند، از مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی منع شده‌اند و شماری از محدودیت‌های دیگر نیز وجود دارد که نشان می‌دهد دختران و زنان افغان در وضعیت بسیار بدی هستند.

دیگر حرف‌ها درد مردم افغانستان را دوا نمی‌کند، نیاز است تا کار عملی صورت بگیرد

یک خانم که پیش از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان سارنوال بود و نمی‌خواهد به علت مشکلات امنیتی نامش در گزارش گرفته شود می‌گوید، وضعیت فعلی بالای زنان و دختران از سوی طالبان قابل تحمل نیست.

به گفتهٔ او، همین محدودیت‌ها زمینهٔ خشونت در برابر زنان و دختران افغان را در خانه و بیرون از آن مهیا کرده‌ و این خشونت‌ها همه‌روزه در حال افزایش اند:
"بدبختانه وضعیت افغانستان با گذشت هر روز بدتر می‌شود، دیگر حرف‌ها درد مردم افغانستان را دوا نمی‌کند، نیاز است تا کار عملی صورت بگیرد و مشکلات مردم حل شود، زیر افغانستان به فاجعهٔ عمیق روبه‌رو است، ما به عمل عاجل نیاز داریم."

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شوند که نهاد‌های حامی حقوق بشر افغانستان را بدترین کشور برای دختران و زنان خوانده اند.

آخرین اظهاراتی‌که در این مورد مطرح شده بود، روز پنجشنبهٔ هفتهٔ روان از جوزف بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا بود. او وضعیت جاری زنان در افغانستان را تبعیض جنسیتی خوانده و خواستار مجازات رژیم فعلی طالبان شد.

حقوق بشر به ويژه رویکرد طالبان با زنان و دختران افغان در افغانستان، در حال حاضر از موضوعات اولیهٔ اجندای بحث‌های بین‌المللی است.

انتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا نیز در دیدارش با انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد در مورد نیاز‌ افغانستان به کمک‌های بشری و خشونت پی‌هم طالبان و نقض حقوق بشری صحبت کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG