لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

مشکلات زنان افغانستان؛ نهاد های افغانی با پارلمان آسترالیا گفتگو کرده اند


تعدادی از زنان معترض در کابل
تعدادی از زنان معترض در کابل

برخی نهاد های مستقل در استرالیا، برای حل مشکلات زنان افغان با پارلمان این کشور ،گفتگو کردند.

برخی از فعالان حقوق زن در استرالیا از شش ماه پیش کمپاینی را آغاز کرده اند تا رهبران این کشور را از مشکلات دختران و زنان افغان باخبر بسازند.

ریتا انوری، فعال حقوق زنان، رئیس بنیادهای "صلح برای آسیا" و " رهبری توانمندسازی زنان " است.

او میگوید که آنها همچنین تلاش کرده اند تا برای زنان تحصیلکرده و به ویژه زنان متخصص زمینه کار و بودو باش را در استرالیا فراهم کنند.

"استرالیا روند ویزه دارد، مبتنی بر تخصص و مهارت. یعنی که ما چگونه می توانیم به طور خاص زنان افغان را به آسترالیا انتقال دهیم تا بیایند و کار کنند. به ویژه زنانی که داکتر و نرس اند و می توانند در اینجا تخصص خود را کار کنند و به پیش ببرند."

اما بسیاری از زنان افغان گفته اند که می خواهند، در داخل افغانستان بمانند و به مردم خود خدمات ارائه کنند، مشروط بر اینکه تحصیل و کارشان متوقف نشود.

تعداد قابل ملاحظه یی از زنان افغان که در حکومت قبلی و نهاد های افغانستان کار میکردند به آسترالیا پناهنده شده اند.
تعداد قابل ملاحظه یی از زنان افغان که در حکومت قبلی و نهاد های افغانستان کار میکردند به آسترالیا پناهنده شده اند.

در این حال، ماموریت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان( یوناما) روز دوشنبه، بار دیگر از بسته شدن مکاتب و پوهنتون های دختران و زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

سازمان ملل یک بار دیگر به خاطر مسدود ماندن نهاد های تحصیلی به روی زنان و دختران ابراز نگرانی کرد

یوناما در توییتی اعلام کرد، سال جدید تعلیمی یک ماه بعد آغاز می شود، اما میلیونها زن و دختر از رفتن به مکاتب و پوهنتون ها محروم اند.

۵۲۰ روز است که طالبان به دختران بالاتر از صنوف ششم اجازه رفتن به مکتب را نداده اند و در ماه دسامبر سال گذشته ٬ دختران و زنان را از رفتن به پوهنتون ها نیز منع کردند.

همزمان، وزارت اقتصاد طالبان در ماه دسامبر کار زنان در موسسات غیر دولتی را ممنوع کرد که واکنش های بین المللی را در پی داشت.

XS
SM
MD
LG